آشنایی با کارفرمایان یا سفارشدهندگان عکس تبلیغاتی و صنعتی؛ معیار آنها برای پروژهی عکاسی چیست؟
عکاسی تبلیغاتی و صنعتی همانگونه که از اسمشان برمیآید برای معرفی محصولات و خدمات و افزایش فروش و سودرسانی به یک تولیدکننده یا کسب و کار و برند است. سفارش عکاسی صنعتی و تبلیغاتی اهداف خردتری را نیز شامل میشود که سفارشدهنده یا کارفرما آنها را برای عکاس توضیح میدهد. اما در نهایت هدف کلی، همان هدف معرفی و افزایش سودرسانی است و قیمت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی بسیار برای اجرای پروژه مهم خواهد شد .
مشتریان یا کارفرمایانی که از محصولات و خدمات عکاسان صنعتی و تبلیغات استفاده میکنند همگی به یک شکل نیستند. آنها ارزشگذاریهای مختلفی روی عکسها انجام میدهند و اهداف متفاوتی برای سفارش کار به عکاسان دارند. یکی از دستهبندی این مشتریان یا کارفرمایان، آنهایی هستند که فقط قیمت را معیار ارزشگذاری عکاسی قرار میدهند و خود به دو دسته تقسیم میشوند:
- مشتریانی که عکاسی با نازلترین قیمت را بهترین مورد موجود میدانند و پروژه را به عکاسی میسپارند که کمترین قیمت را میگیرد، حتی اگر از کیفیت عکس تبلیغاتی و صنعتی به دست آمده اطمینان لازم را نداشته باشند. این دسته از مشتریان یا کارفرمایان همان کسانی هستند که در بعضی موارد خودشان دست به کار عکاسی میشوند.
- گروهی که برعکس گروه اول، بالاترین قیمت را معیار ارزشگذاری قرار میدهند و سراغ عکاس تبلیغاتی و صنعتیای میروند که بیشترین قیمت را به آنها پیشنهاد میدهند، ولو اینکه عکاسان صنعتی و تبلیغاتی مشهور و کارکشتهای نیز وجود داشته باشند که دستمزدی کمتر از آنها میگیرند.
دسته بندی بعدی مشتریان یا کارفرمایان پروژههای عکاسی، آنهایی هستند که علاوه بر قیمت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی ، معیارهای دیگری را نیز در انتخاب عکاس خود دخیل میکنند. این دسته از مشتریان مشتریان معمول و نرمال به حساب میآیند و در صورتی که بازار عکاسی عادی و نرمال باشد؛ بیشترین تعداد مشتریان را به خود اختصاص دادهاند. اما اگر بازار عکاسی نرمال نباشد و مشکلات اقتصادی برجسته باشند؛ اکثریت تعداد مشتریان به سمت دستهبندی گروههایی خواهند رفت که قیمت پایین را معیار اصلی قرار میدهند. در حالت برعکس، اگر مشکلات اقتصادی وجود نداشته باشند و کمرنگ باشند نیز، قیمت جزو معیارهای حاشیهای شده، میزان آن مهم نبوده و معیارهای دیگری برای مشتریان عکسهای صنعتی و تبلیغاتی مهم خواهد بود.
در جامعهای مانند ایران که مشکلات اقتصادی متوجه همهی شغلهاست و رکود اقتصادی در همهی بازارها وجود دارد، تمایل کارفرمایان به قیمت کمتر است. بنابراین عکاس باید علاوه بر شناخت نسبت به بازار جامعهی خود، شرایط و نیاز جامعهی هدف یا مشتریان و داشتهها و دستاوردهای احتمالی خود آگاه باشد. بنابراین این متن برای عکاسان صنعتی و تبلیغاتیای که در قیمتگذاری خود دچار تردید و مشکل هستند مفید خواهد بود. اما این متن برای مشتریان عکس یا کارفرمایان عکاسی صنعتی و تبلیغاتی نیز مفید است. چرا که بعضی از کارفرمایان ایدهای ندارند که عکاس برای پروژهی آنها چه هزینههایی را متقبل میشود و پول چه چیزهایی را باید از او بگیرد. به واسطهی این متن این افراد میتوانند به عکاسانی که قصد همکاری و بستن قرارداد را با آنها دارند بهتر اعتماد کنند.
در ادامه به عوامل تعیینکنندهای پرداخته میشود که در قیمتگذاری عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی نقش دارند.
عوامل تعیینکننده قیمت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی
تعریف پروژه یا خرید عکس از آرشیو
یکی از اصلیترین عوامل تعیینکننده در قیمت عکاسی، این است که آیا مشتری یا کارفرمای یک عکاس برای او پروژهای تازه تعریف کرده است یا بنا است یکی از عکسهای گرفته شده توسط او را بخرد. در حالت اول، محصولی که عکاس به مشتری خود میفروشد خدمت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی او است. در حالت دوم، محصولی که عکاس به مشتری میفروشد یک عکس به عنوان کالا است. این دو مورد دو قیمت متفاوت خواهند داشت و معمولاً قیمت یک عکس به عنوان یک محصول از قبل مشخص است. سفارش یک عکاسی جدید، شامل هزینههای بسیار جدید دیگری میشود که بسته به زمان و وضعیت بازار متغیر است. اما ممکن است یک عکس مربوط به گذشته که در آرشیو عکاس تبلیغاتی یا صنعتی وجود دارد، در شرایط بهتر اقتصادی گرفته شده باشد.
عکس یه عنوان محصول: هزینههایی که عکاس برای تعیین قیمت این عکس به عنوان محصول باید اثر دهد این موارد هستند:
- هزینهی تولید عکس: در واقع پروژهای که در گذشته تعریف شده و برای عکاس هزینه داشته.
- هزینهی تبلیغات: یک عکاس برای کسب و کار عکاسی خود تبلیغات انجام داده، بازار را تحلیل کرده، مشاوره گرفته و متقبل هزینههای آن شده است. تبلیغاتی که منجر شدهاند که یک کارفرمای عکاسی به عنوان مشتری عکس تبلیغاتی و صنعتی به این عکاس مراجعه کند.
- هزینهی سربار ثابت و متغیر: هزینههایی که برای نگهداری و حفظ کسب و کار شخصی عکاس یا گروه عکاسان تعریف میشود.
سفارش خدمات عکاسی: اما اگر یک پروژهی عکاسی تبلیغاتی یا صنعتی برای عکاس تعریف شود، به معنای سفارش عکاسی جدید است و موارد ذیل، عواملی هستند که در قیمتگذاری عکس تعیینکننده اند:
خود پروژه
پروژه بسته به عکاس و کارفرما در شکلهای مختلفی تعریف میشود. تعداد عکسها، زمانبندی، نوع محصول یا خدمات، میزان ادیت و ویرایش عکس، سختی کار، کیفیت کار، عوض کردن چینش صحنه و کادر عوامل تعیینکننده مربوط به خود پروژهی عکاسی تبلیغاتی و صنعتی هستند. به طور مثال قیمت عکاسی از خودروهای سنگین و عکاسی از کارخانهی محصولات خطرناک یا عکاسی از جامدادیهای با اندازه و فرم ثابت با هم برابر نیستند.
به طور مثال ممکن است یک سفارش با یک قیمت کلی پروژهای به نظر آید که راضیکننده نباشد یا به اصطلاح به زحمتش نیارزد. اما اگر عکاس بداند که با عوض کردن کادر و چینش دوبارهی صحنه و عوض کردن نورپردازی مواجه نیست و فقط باید انواع محصولات را در همان جای ثابت با همان کادربندی و نورپردازی قرار بدهد، سختی کار را کم تشخیص داده و تصمیم بگیرد پروژه را با قیمت پیشنهادی قبول کند. این میزان از سختی پروژه اگر با تعداد بالای عکس هم همراه باشد مانعی برای عکاس محسوب نمیشود.
در مقابل، پروژهای که با محصولاتی متنوع مواجه باشد که باید برای هرکدامشان کادربندی و نورپردازی را تغییر داد، یا باید به محل سایت پروژه در خارج از شهر مراجعه کرد و زمان طولانیای را در سایت پروژه سپری کرد، قطعاً با قیمتی برابر با مثال قبلی به صرفه نخواهد بود.
هزینههای سربار
هزینههایی برای حفظ کسب و کار شامل:
- هزینهی اجارهی دفتر یا استودیو
- مالیات
- شارژ دفتر یا استودیو و هزینهی برق، آب، تلفن و گاز
- هزینههای دفتری و استودیویی و تنخواه
- بیمهی تیم عکاسان و بیمهی تجهیزات
تجهیزات عکاس ، مهمترین عامل قیمت عکاسی تبلیغاتی و صنعتی
- تجهیزات عکاسی
یکی از سوءتفاهمهایی که برای بسیاری از کارفرمایان عکاسی پیش میآید و نارضایتی آنها را نسبت به نحوهی قیمتگذاری عکاس به دنبال دارد، این است که معتقد است عکاس دارد پول دوربین خود را هم از آنها میگیرد. این یک گزارهی اشتباه نیست. عکاس باید این هزینهی دوربین خود را از مشتری خود بگیرد. چرا که با دوربین خود به عنوان یک منبع فناناپذیر لایتناهی مواجه نیست و دوربین او به بیانی ساده روزی تمام میشود! هر بدنهی دوربین تنها میتواند تعداد محدودی عکس بگیرد یا به اصطلاح شات بزند. اگر یک عکاس مجبور شود روزی دوربین خود را بفروشد، تعداد شاتها یا عکسهای گرفته شده مشخص هستند و در قیمتگذاری دوربین نقش دارند. هرچقدر دوربین بیشتر کارکرده باشد با قیمت کمتری فروش خواهد رفت. بنابراین به ازای هر عکسی که عکاس با دوربین میگیرد، هزینهای برای او تمام شده است و مشتری به عنوان مسئول این عکسهای گرفته شده موظف است که هزینهی آنها را بپردازد.
علاوه بر هزینهی استهلاک دوربین، هزینهی تعمیر، استهلاک و ارتقای تجهیزات دیگر استودیو نیز جزو هزینهی تجهیزات به شمار میآیند. تمام اجزای استودیو از پایههای نگهدارنده تا فون و چراغهای عکاسی تا کارتهای حافظه روزی نیاز به تعویض و ارتقا دارند.
در این بین بسیاری از عکاسان تبلیغاتی و صنعتی همهی تجهزاتی را که عکسهای تبلیغاتی یا صنعتی پیچیده نیاز دارند را تهیه نمیکنند. در بعضی موارد تهیهی آنها اساساً کاری غیر منطقی به نظر میرسد چرا که ممکن است سالی یک پروژه دریافت کنند که نیاز به آن تجهیزات خاص داشته باشد. بنابراین آن را اجاره میکنند. در بعضی موارد نیز عکاس به هر دلیلی تجهیزات مورد نیاز خود را شخصاً ندارد و اجاره میکند. هزینهی اجارهی انواع تجهیزات عکاسی نیز وارد هزینههای قرارداد عکاسی خواهد شد.
- تجهیزات کامپیوتری
قطعاً کار عکس تبلیغاتی به عکس خام گرفته شده توسط دوربین ختم نمیشود و عکاس ملزوم است عکس خام را در نرمافزارهای ویرایش عکس ادیت کند. همچنین که عکس صنعتی نیز به اصلاح نور و رنگ و پرسپکتیو احتیاج دارد. بنابراین تجهیزات کامپیوتری مانند انواع سیستمها، لپتابها، کابلها، هاردهای اکسترنال و… جزو تجهیزات کامپیوتری محسوب میشوند.
وضعیت بازار
بسته به وضعیت اقتصادی، رشد کسبوکارها، رشد استارتاپها، افزایش آگاهی مردم و صاحبان مشاغل و بسیاری موارد دیگر، بازار عکاسی تبلیغاتی و صنعتی شرایط متفاوتی را تجربه میکند. در این بین بسیاری از عکاسان نمیتوانند پروژهی مناسب با دستمزد و شرایط مناسبی پیدا کنند و بعضی دیگر به دلیل ضعیف بودن آیندهنگری در دیدگاهشان، به عکاسی با هر قیمت ناچیزی تن میدهند و بازار کار عکاسان حرفهای دیگر را خراب میکنند. بنابراین شرایط بازار عامل مهمی در تأثیرگذاری قیمت پروژهی سفارش عکاسی محسوب میشود.
هزینه رفت و آمد
رفت و آمد به این معنا است که آیا آوردن محصولات به استودیوی عکاس قید شده است یا رفتن او به محل عکاسی. در حالت اول، هزینهی رفت و آمد معنا نخواهد داشت اما در حالت دوم، هزینهی حمل و نقل تجهیزات نیز به رفت و آمد خود شخص عکاس اضافه خواهد شد. علاوه بر اینکه تجهیزات باید در طول مسیر بیمه شوند.
قیمت تبلیغات
برای اینکه کسبوکار عکاس سر پا بماند، خود او نیز موظف است مانند تمام کسب و کارهایی که به او سفارش عکاسی میدهند تا تبلیغ کسب و کارشان انجام شود، به تبلیغات حرفهی خود بپردازد و مشتری کسب کند.
هزینه سایت
سایت به عنوان بخشی از تبلیغات در معرفی کسبوکار عکاس و سرپا نگه داشتن شغل او مؤثر است. سایت یک عکاس صنعتی و تبلیغات باید حتما شامل نمونهکارهای بهروز شده، اطلاعات تماس، اطلاعات عکاس و معرفی خود باشد.
هزینه مشاوره با متخصصان و آموزش عکاس
عکاس برای بهروز نگه داشتن خود ملزوم به یادگیری ممتد است. ممکن است مجبور شود در کلاس یا دورهای شرکت کند. همچنین ممکن است لازم باشد از یک مشاور در زمینههای مختلف مشاوره بگیرد. به خصوص برای تحقیق و تحلیل بازار و تهیهی بیزنس پلن ممکن است کسی را استخدام کند یا برای مشاورهی قیمتگذاری از یک متخصص مشاوره بگیرد.
در نهایت به یاد داشته باشید که هر اندازه عکاس در بیان هزینهها بیشتر وارد جزئیات شود و دقیقتر صحبت کند، مشتری یا کارفرما متوجه خواهد شد که با فردی حرفهای طرف است و با اطمینان خاطر بیشتری حاضر به همکاری با او خواهد شد. چرا که میداند هزینهای که میکند کدام بخشها را پوشش میدهد.