تعرفه و قیمت طراحی لوگو و هویت بصری ۱۴۰۳

ویزون ، ارائه دهنده خدمات خلاق و متنوع دیزاین و طراحی

دسترسی سریع

طراحی لوگو و هویت بصری و نحوه قیمت گذاری آن

تعرفه طراحی لوگو و هویت بصری، به سبب نکات و جزئیاتی که در یک طراحی مطرح می‌شود، جزئی از مسائلی است که ذهن بسیاری از صاحبان صنعت و حتی گرافیک دیزاینرها را درگیر خود می‌کند. با توجه به اینکه‌ دنیای امروز حرکت گسترده‌ای به سمت صنعت گرافیک داشته، بسیاری از فعالان صنعتی و تجاری و صاحبان کسب‌وکارهای این چنینی، تلاش در ایجاد هویت بصری در جهت برندینگ فعالیت و کسب‌وکار خود دارند.

لوگو ( نشان یا ساین ) و نیز هویت بصری، بسته به نوعی که دارند، می‌توانند در طیف قیمت متفاوتی تعریف شوند. قیمت طراحی نشان برند می‌تواند بسته به ویژگی‌هایی که در اجزا و شرایط آن در نظر گرفته شده، متفاوت باشد.

با این حساب قطعا نمی‌توان از واحد کاملا مشخصی جهت معرفی قیمت‌ها بهره گرفت. با این وجود قیمت و تعرفه طراحی لوگو و هویت بصری، به طور رسمی و سالانه مطرح می‌شود. این تعرفه با توجه به نکات مختلف، اعم از نوع نشان، نحوه طراحی آن، پایه و مسیر طراحی، ایده و مواردی از این دست، مطرح می‌شود. البته تمامی این موارد در رابطه با قیمت طراحی هویت بصری هم دخیل هستند.

خلاقانه شروع کنید !

متفاوت تر و خلاقانه تر از رقبایتان ظاهر شوید

بهینه شروع کنید !

با قیمتی مناسب و رقابتی در کنار شما هستیم

با کیفیت شروع کنید !

نسبت به رقبایتان متمایزتر شروع کنید

با توجه به اینکه قیمت طراحی لوگو و هویت بصری توسط انجمن صنفی طراحان کشور مطرح می‌شود، اغلب گرافیک دیزاینر‌های مطرح و شناخته شده، از همان تعرفه بهره می‌گیرند. با این وجود، گرافیک دیزاینرهایی که در ابتدای مسیر هستند، مبالغ پایین‌تری را برای کارهای خود تعریف می‌کنند؛ اما این دلیل بر تغییر قیمت و تعریف مبالغ دیگر نیست.

با در نظر داشتن همین موضوع و میزان گسترشی که طرح‌های گرافیکی اعم از نشان، هویت بصری، پوستر و مواردی از این دست در میان صنایع و کسب‌وکارهای مختلف پیدا کرده‌اند، لازم است علاوه بر اطلاع نسبت به قیمت طراحی لوگو و هویت بصری، نسبت به چیستی آن‌ها و علت اهمیت این موارد برای یک صنعت، آشنایی پیدا کنید.

از این رو، در ادامه این مطلب، به ارائه توضیحات بیشتری در رابطه با قیمت طراحی لوگو و هویت بصری و نیز چیستی و ویژگی‌های این موارد، خواهیم پرداخت.

نشان و هویت بصری چیست؟

هر محصول یا خدماتی، برای معرفی خود نیاز به برخی المان‌ها و نشانه‌ها دارد که بتواند نمادی از صنعت یا فعالیت مدنظر باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر کسب‌وکارها به سمت هویت سازی روی آورده‌اند، فرایند طراحی نشان و هویت بصری، به یکی از پرتقاضاترین فعالیت‌های گرافیکی تبدیل شده است؛ اما با این وجود شاید افرادی باشند که با این دو معقوله آشنایی نداشته باشند! در ادامه در مورد هر یک از این موارد، به طور کامل توضیح ارائه داده شده است.

نشان یا لوگو

نشان یا SIGN که بسیاری از افراد آن را با عنوان لوگو می‌شناسند، آرمی است که به عنوان معرف یک برند، محصول، خدمات، موسسه و مواردی از این قبیل، در بخش‌های مختلفی چون، سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه، اتیکت یونیفورم، طراحی بسته بندی، کاتالوگ و مواردی از این قبیل، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوگو، بخشی از یک نشان است و می‌تواند در قالب نوعی نشان معرفی شود، اما بسیاری از افراد نسبت به این تقسیمات آگاهی ندارند و تمامی آرم‌ها را تحت عنوان لوگو می‌شناسند. نشان را می‌توان در ۳ نوع زیر تعریف کرد:

  1. نوشتاری (لوگو تایپ)
  2. تصویری
  3. ترکیبی

هر یک از این موارد دارای خصوصیات مختلفی هستند و بسته به همین خصوصیات، قیمت و تعرفه متناسبی دارند.

لوگو تایپ یا نشان نوشتاری، با استفاده از حروف ساخته می‌شود و عموما اختصاری از نام برند یا خدمات است. از انواع لوگو تایپ‌های مشهور، می‌توان به نشان برند سامسونگ اشاره کرد. این نوع اغلب با فونت‌های خاص درگیری دارد. قیمت طراحی نشان نوشتاری، مانند دیگر انواع نشان‌ها، به جزئیات آن بستگی دارد و در صورتی که از پایه طراحی شود، طبیعتا قیمت بیشتری نسبت به فرم آماده خواهد داشت.

چرا که در این حالت تمام مسائل مربوط به ایده و اجرا، بر عهده گرافیک دیزاینر است. بنابراین اگر یک گرافیک دیزاینر برای بار اول نشانی طراحی کند، قیمت به مراتب بالاتری در مقایسه با طراحی با فرم آماده خواهد داشت. به همین دلیل توجه به تعرفه طراحی لوگو و هویت بصری، به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌تریت قسمت‌های این حرفه تبدیل شده است.

نوع دیگر نشان‌ها، با توجه به آنچه گفته شد، مربوط به انواع تصویری است که اشکال ساده تا پیچیده را شامل می‌شود. این نوع از نشان‌ها بدون هیچ عبارتی و کلمه‌ای طراحی می‌شوند و شامل اشکال بصری و هندسی مختلف هستند. تعرفه و قیمت این دسته هم مانند انواع لوگو تایپ‌، به پایه آن و نیز ایده، جزئیات، طراح و مواردی از این دست بستگی پیدا می‌کند.

گونه دیگر نشان‌ها مربوط به انواع ترکیبی است که به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب نهادها و ارگان‌ها از این نوع نشان‌ بهره می‌گیرند. در نشان‌های ترکیبی، تصویر و نوشتار با هم و در کنار هم، یک آرم واحد را تشکیل می‌دهند. به گونه‌ای که گویا این موارد جزئی از هم هستند که همواره با هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قطعا تعرفه طراحی این مورد هم مانند انواع دیگر است. در حالت کلی باید گفت که تعرفه طراحی لوگو و هویت بصری، به عوامل مختلفی بستگی پیدا می‌کند که هر سال توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک، به طور رسمی مطرح می‌شود. طراحی نشان شامل مواردی است که در ادامه آورده شده است:

  • طراحی نشانه ترکیبی نشان و لوگوتایپ
  • طراحی نشان از پایه با توجه به شخصیت برند
  • ارائه دو عدد اتود برای هر بخش لوگو
  • تحویل فایل لایه باز در فرمت‌های Ai- PSD – PDF – SVG- PNG

 

هویت بصری برند

در رابطه با طرح‌های گرافیکی، اغلب افراد با نشان و لوگو آشنایی و شناخت ابتدایی را دارند، اما بسیاری هستند که چیزی در مورد هویت بصری نمی‌دانند! در واقع هویت بصری به المان‌ها، طرح‌ها، گفته، نوشتارها و به طور کلی، خصوصیاتی گفته می‌شود که مختص یک برند هستند و به عنوان معرف آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گونه‌ای که افراد با دیدن یا شنیدن این خصوصیات، به یاد برند خاصی می‌افتند.

به همین دلیل فرایند طراحی هویت بصری، نیازمند فکر بیشتر و ایجاد طرحی متفاوت و ماندگار است. هویت بصری حتی می‌تواند شامل فونت به خصوص برای یک نشریه باشد. در هر حال، مهم‌ترین فاکتوری که مطرح می‌شود، ایجاد یک موکاپ کامل با استفاده از المان‌های ثابت است.

نشان هم یکی از مهم‌ترین اجزای هویت بصری است که در تمام موارد خود نمایی می‌کند. از آنجایی که طراحی هویت بصری شامل فرایندهای بسیار طولانی و گسترده است، قیمت به مراتب بیشتری می‌طلبد. چرا که شامل مجموعه‌ای از طرح‌ها بوده و جامعیت بالایی دارد.

از طرف دیگر هم باید در نظر داشت که هویت بصری به شدت در گسترش یک صنعت تاثیر گذارست و می‌تواند عامل رشد آن باشد. رنگ‌ها و اشکال، بیشترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کنند. به همین دلیل هم در روند طراحی هویت بصری برای یک صنعت یا کسب‌و‌کار، نشان، سربرگ، پاکت نامه، کارت ویزیت، طرح پلتفرم و تمامی المان‌های تصویری، از تم رنگی به خصوصی بهره گرفته می‌شود که اینکار باید هوشمندانه صورت بگیرد تا به عنوان عامل شناسایی عمل کند.

عوامل موثر در قیمت‌ گذاری طراحی لوگو و هویت بصری برند

امروزه تمام تجارت‌های بزرگ و برندهای مطرح، دارای هویت بصری هستند. در واقع این هویت بصری بوده که سبب رشد و توسعه آن‌ها شده. با این حساب طبیعی است که یک طراحی هویت بصری، قیمت بالایی داشته باشد.

در مورد هویت بصری هم برخی عوامل و ویژگی‌ها وجود دارند که روی قیمت آن تاثیرگذار هستند و می‌توانند سبب زیاد یا کم شدن آن شوند. سختی و پیچیدگی طرح، از جمله این عوامل بوده که قطعا تاثیرات گسترده‌ای روی فرایند قیمت گذاری خواهد داشت.

البته این مورد را هم در نظر بگیرید که این پیچیدگی‌ها همواره عامل شناسایی و موفقیت طرح نیستند! بلکه در بسیاری از موارد، طرح‌های ساده اما هوشمندانه، می‌توانند قیمت بیشتری داشته باشند. در چنین حالتی است که طراحی هویت بصری ابهاماتی پیدا می‌کند که افراد نمی‌توانند به راحتی آن‌ها را کشف کنند.

با توجه به حساسیتی که هویت بصری می‌تواند در عملکرد یک برند یا محصول داشته باشد، بهترین کار انتخاب طراحانی باتجربه و آگاه نسبت به این حوزه گرافیکی است. چرا که هویت بصری مانند یک شناسنامه است و اگر بخواهید روزی آن را تغییر دهید، سختی‌های بسیاری در معرفی دوباره حاصل خواهد شد. مگر آنکه به یک برند مطرح تبدیل شوید و سپس اقدام به اینکار کنید.

لازم به ذکر است که برای طراحی هویت بصری، دو گزینه موجود است؛ به طوری که یا نشان هم جزئی از طراحی هویت بصری است و یا نشان از قبل وجود دارد که قیمت در هر یک از این موارد کاملا متفاوت خواهد بود. در هر صورت، مواردی که در طراحی هویت بصری مطرح می‌شوند، شامل:

  • تعیین داینامیک لوگو
  • طراحی فرم‌های جانبی و تعیین داینامیک آن‌ها
  • تعیین تایپ فیس
  • تعیین کدهای رنگی در حالت گرادیانت مد و فلت مد برای کاربرد چاپی و نمایش دیجیتال
  • طراحی گایدلاین‌ها در لی‌آت اقلام چاپی مثل کاتالوگ و بروشور و بیلبورد و تعیین داینامیک آن‌ها
  • طراحی گایدلاین‌ها و قالب محتوای آنلاین (قالب پست و استوری) و تعیین داینامیک آن‌ها
  • طراحی پاکت نامه
  • طراحی کارت ویزیت
  • طراحی سربرگ A5 و A4
  • ارائه دو مورد اتود برای اوراق اداری بر اساس گایدلاین‌های هویت بصری

می‌شود. البته در صورتی که نشان هم بخشی از فرایند طراحی هویت بصری باشد، نیاز به طراحی نشان هم مطرح خواهد شد.

به هر حال مسئله‌ای که در مورد قیمت طراحی لوگو و هویت بصری وجود دارد، در رابطه با میزان تلاش و نوع طراحی گرافیک دیزاینر است که به طور کلی مطرح می‌شود.