طراحی منو در راستای هویت بصری رستوران یا کافه
هویت بصری رستوران و کافه، هرآنچه است که هویت و شخصیت برند را به صورت بصری بازنمایی میکند. به این ترتیب که این محتواهای بصری، نماینده برند محسوب میشوند. از این نمایندهها میتوان به لوگو، سربرگ، پاکت نامه، پالت رنگی، فونت، طراحیهای گرافیکی و منوی رستوران و کافه اشاره کرد. به این ترتیب، منو هم نمایندهای است برای بازنمایی شخصیت یکتای رستوران یا کافه و فونتها، پالت رنگی و فضای بصری غالب، در طراحی منوی رستوران و کافه هم اعمال میشود. چرا که منو هویت تجاری رستوران و کافه را بازنمایی میکند. اتمسفر لوکس، سنتی، جوان پسندانه، جدی، دانشجویی، خانوادگی، فست فود، مخاطبهای خاص، یا حتی رویکردی خاص -به طور مثال تمرکز بر شیرینیهای فرانسوی در کافه یا کافه قنادی بهتر است که در طراحی منوی کافه یا رستوران هویدا باشد.
طراحی کاربردی منو
فراموش نکنید که اولین کاربرد منوی رستوران، اطلاعرسانی دربارهی غذاها و محصولات آن رستوران است. بنابراین باید دربارهی خود غذاها و بشقابها اطلاعات کافی بدهد. یکی از ملزومات منو، داشتن ترکیبات غذاها درون خود است. بنابراین هنگام طراحی منو، فضای نوشتن محتویات باید در نظر گرفته شود. منویی که تنها نام غذا را درون خود جا داده باشد بدون هیچ توضیحی، نیاز مشتری را برطرف نمیکند و او لازم میبیند برای متوجه شدن محتویات درون منو، از سالن کاران و گارسونها کمک بگیرد.
همچنین که در همین راستا، باید در نظر داشت که منوی کافه و رستورانی که آیتمهای زیادی را درون خود جای داده است باید دسته بندی شود. هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ گرافیکی و بصری. منوی شلوغ نمیتواند مشتری را به نیاز خود برساند و او را تنها گیج میکند.
منوی حاوی عکس چه اهمیتی دارد؟
نکته دیگر عکسهای موجود در منوی رستوران است. این عکسها باید با کیفیت، ترغیب کننده، واضح و مشابه محصول واقعی باشند. مشتری باید قادر باشد هنگام مشاهده منو، تفاوت یک غذا با دیگری را از روی غذا تشخیص دهد. به طور مثال اگر یک برگر همان ترکیبات برگر قبلی را دارد اما با دولایه از یک ماده غذایی به خصوص، بیننده منو باید این خصوصیت را در عکسهای غذاها تشخیص دهد. دیگر اینکه طبیعی است که برای عکاسی تبلیغاتی از شگردهای تبلیغاتی و عکاسیای استفاده شود تا محصول را هرچه بهتر نشان دهد، اما عکاسی منوی غذا، باید تا جای ممکن شبیه به غذای واقعی باشد تا مشتری را دلسرد و سرخورده نکند.
استفاده از الگوی چشمی برای افزایش فروش
منوی رستوران مانند یک متن به نظر میرسد که بخش بخش و طبقهبندی شده است. از آنجایی که الگوی چشمی بینندگان موقع خواندن هر متنی شبیه به یک F معکوس در زبان فارسی است، میتوان از این نقاط تمرکز برای قرار دادن محصولاتی در کافه و رستوران استفاده کرد که سود بیشتری برای فروش آنها است. به این ترتیب که عبارتهای ابتدایی یک پاراگراف خوانده شده و بعد چشم باقی خط را رها کرده و به سمت عبارتهای ابتدای خط بعدی میرود.
الگوی دیگر یک مثلث را درون منو میسازد. به این شکل که مشتریان به مرکز منو، بالا سمت راست و بالا سمت چپ منو توجه میکنند. به همین ترتیب میتوان غذاها و آیتمهای پرسود کافه و رستوران را در همین بخشها قرار داد. یا از این قسمتها برای غذاهای اصلی استفاده کرد تا سهولت مشتری را به دنبال داشته باشد.
عکاسی منوی رستوران و کافه چگونه و با چه نوری انجام میشود؟
پیش از این گفته شد که یک منو برای آسودگی خاطر مشتریان، به تصاویر و عکسها احتیاج دارد. ممکن است عکاسی از همه آیتمهای کافه زیاد منطقی و کارآمد نباشد چرا که کیکهای روز مدام عوض میشوند و نمیتوانند عکس ثابتی داشته باشند. همچنین که همه میدانند که شکل قهوهها و سایر نوشیدنیهای معمول چگونه است. اما برای آیتمهای خاص میتوان آنها را عکاسی کرد. عکاسی منو هم به اشتیاق بیننده برای خرید میافزاید و هم به عنوان یک راهنما به تصمیمگیری او کمک میکند.
عکاسی منوی رستوران و کافه بنا است بیننده را به خرید تشویق کرده و اشتهای او را باز کند. در واقع او با غذا یا آیتم خوراکیای مواجه است که نمیتواند جایی جز اینجا آن را پیدا کند. این وظیفه عکس منو است.
عکاسی مواد غذایی برای منوی رستوران و کافه هم میتواند درون استودیو انجام شود و هم در نور طبیعی روز. بسته به محیط رستوران و کافه و هویت آنها، میتوان عنصری را به عکس اضافه نمود. به طور مثال اگر یک رستوران با یک وسیلهی خاص پذیرایی شناخته میشود، نشانی از آن وسیله درون عکس نمایان شود.
معمولاً برای عکاسی رستوران و کافه از نور طبیعی روز استفاده میشود که با ابزارهای جانبی مورد کنترل قرار میگیرد. اما برای آیتمهای منوی یک کافه، میتوان از نور استودیو هم بهره برد. بسیاری از نوشیدنیها، دسرها و کیکها با نور مصنوعی استودیو گرفته میشوند. مصنوعی بودن نور این موارد، تأثیری به اندازه مصنوعی بودن بشقابهای غذا ندارد. برای مثال میتوان به یک دسر بسیار تمیز که با روش قالبگیری ساخته شده اشاره کرد که روی سینیهای کوچک مهر خورده شده قرار گرفتهاند. بیننده حسی مشابه محصول یک خط تولید کارخانه دریافت میکند و این شاید در راستای مثبت و تشویق او به خرید باشد؛ چرا که انتظار ندارد یک شیرینی به این اندازه تمیز، بدون ایراد و شبیه به یک محصول طراحیشده باشد و مشتاق است که این خوراکی تمیز را خریداری کند. با این حال، برای یک بشقاب غذای بومی، به حسی طبیعیتر نیاز است تا او را تشویق به خرید کند، چرا که حس مصنوعی اشتهای او را نسبت به غذای آماده شده و طبخ شده با دست از بین میبرد.
در دسترس قرار دادن منو به صورت چاپی یا منو دیجیتال
چاپ منو مانند هر محتوای گرافیکی و تصویری دیگری نیاز به نظارت دارد. برای نظارت به منو، نیاز است که بر هم قرار گرفتن کانالهای رنگ، تطابق خود رنگها با طرح اصلی منو، کیفیت عکسها و نور آنها کنترل شود. در منوی دیجیتال نیز نیاز است که لینک بر اساس گوشیهای موبایل طراحی و تنظیم شود و سهولت استفاده را فراهم کند.