چرم یک متریال متنوع و در عین حال متمایز است. عمق دارد، بافت دارد و در رنگهایی موجود است که میتواند بسیار متنوع محسوب شود. خیلی از افراد چرم را به خاطر استقامت، سختجانی و حتی حس گران قیمتی که القا میکند دوست دارند. عکاسانی که از چرم و محصولات چرمی عکاسی میکنند هم باید حواسشان به آنچه که به آنها عرضه شده باشد. محصولات چرمی کاراکتر مختص به خود را دارند و مردم همین شکل به خصوصی را که چرم خود را با آن معرفی میکند دوست دارند.
از طرفی دیگر، عکاسی تبلیغاتی هم از سیاستهای تبلیغاتی پیروی میکند و موظف است که محصولات تولیدشده را در بهترین حالت ظاهری و حتی کارکردی نشان دهد تا منجر به فروش بالای کالا شود. در این میان اما وفادار ماندن به اصالت جنس هم مهم است. به خصوص دربارهی محصولی مانند محصولات چرمی که بافت آن یک شناسه برای خریداران حرفهای محسوب میشود. در حقیقت درست است که یک عکس تبلیغاتی عکس چشمنوازی است که حتماً فقط به تنهایی شامل محصول نیست و مدل، اشیاء تزئینی، پسزمینه و موارد دیگری هم در صحنه وجود دارند، اما نباید از این نکته غافل شد که محصول چرمی باید در اولویت توجه بیننده باشد. اگر تمرکز نورپردازی روی محصول چرمی نبوده و باقی عناصر صحنه را تأمین کند، عنصر بافت چرم به حاشیه رفته و کسی قادر به تشخصی آن نخواهد بود.
عکاسی از چرم بعضی اوقات میتواند مشکلآفرین باشد. نیاز به زاویه دیدی متفاوت و نورپردازی خاصی دارد تا بافت چرم را به خوبی نشان دهد. در ادامه با این عوامل تأثیرگذار آشنا خواهیم شد.
عوامل مهمی که روی عکاسی از چرم و محصولات چرمی تأثیر میگذارند
عوامل اساسیای وجود دارند که بسیار ابتدایی هستند اما وقتی صحبت از عکاسی چرم و محصولات چرمی به میان میآید اهمیت بیشتری مییابند. اساس عکاسی تبلیغاتی بر زیباتر نشان دادن و ایدهآل نشان دادن محصولات تولید شده است. چرم به خودی خود زیباست و لازم نیست عکاس کار چندانی در راستای زیباسازی آن انجام دهد. اما سه عامل مهم وجود دارند:
نور
همیشه برای هر عکاسیای، نور نقشی کلیدی ایفاء میکند مخصوصاً وقتی صحبت از عکاسی چرم و محصولات چرمی میشود. چرا که نور میتواند روی بافت و رنگ طبیعی چرم اثر گذاشته و آن را طور دیگری نشان دهد. چرم هم متریالی است که بافتها و رنگش ویژگیهای اساسی بحرانی آن به شمار میآیند. در واقع برای حرفهای مهم است و هر چرم با بافت به خصوصش شناسایی خواهد شد. هنگام نورپردازی برای عکاسی از چرم و محصولات چرمی، تلاش نکنید که از نورها و ابزارهای نوردهی متعدد و سنگین استفاده کنید. در اینجا احتمالاً منابع نوری کم، جواب بهتری خواهند داد.
زاویه
زاویهی دید به هر عکاسی میلیونها فرصت کادربندی میدهد تا عکسهای گوناگونی خلق کند. در اینجا زاویه دیدی که شما برای عکاسی چرم انتخاب میکنید، تصمیمگیرندهی کیفیت بازتابهای نور روی چرم است. به این معنا که کدام بخشها بیشتر از بخشهای دیگر نور بخورند و فوکوستر باشند. یا حتی اینکه در نهایت عکس تبلیغاتی شما قرار است چقدر توجه مخاطبان را به خود جلب کند.
تجهیزات
تجهیزات عکاسی تبلیغاتی اجزائی هستند که او را به اهدافش میرسانند تا یک عکس تبلیغاتی بینقص خلق کند. تجهیزاتی از جمله منابع نوری، ابزارهای شکلدهندهی نور، سهپایه، لنزها، دوربین و هرآنچه که نیاز است.
این تجهیزات بسته به نوع پروژهی تعریفشده و محصولات چرمی به شکلی متفاوت گروهبندی میشوند. در حقیقت محصولات چرمی یک کیف پول را شامل میشود و تا یک کاناپهی چرمی سهنفره ادامه دارد. بنابراین لنز و پردههای فون و پسزمینه برای هرکدام از این محصولات متفاوت است. برای عکس تبلیغاتی کاناپهی چرمی، یک لنز تله فوتو جوابگو نخواهد بود، حال آنکه عکس تبلیغاتی یک کیف پول چرمی با لنز واید عکس موفقی نیست. چرا که یا کیف پول -که ابعاد کوچکی دارد- در وسط عکس گم میشود و یا در کنارههای عکس به اعوجاج افتاده و تغییر شکل میدهد. هیچکدام از این دو حالت نیز برای عکس تبلیغاتی یک کیف پول چرمی مناسب نیست.
تعرفه عکاسی تبلیغاتی و صنعتی استودیو عکاسی ویزون
خلاقاته و هدفمند شروع کنید
انواع کیفیت نوری که به محصولات چرمی تابانده میشود و تأثیرات آنها روی چرم
نور نرم یا سافت (soft)
عکاسی محصولات چرمی با نور سافت به این معنی است که بیشتر محصولات را نمایان میکند تا اینکه بخواهد توجه را به سایههایشان جلب کند. به این معنا که سایههایی که با نور سافت ایجاد میشوند بسیار نرم و در حد نیم سایه هستند. بنابراین انتقال میان سایه و نور بسیار نرمتر است. سافت لایتی که اینجا برای محصولات چرمی مد نظر داریم، باید ابعادی بزرگتر از خود محصول داشته باشد تا کمک به ایجاد سایههای نرمی کند که کنارههای محوتری دارند. برای بیشتر کردن این نرم بودگی کنارهی سایهها، میتوان یک منبع نور کوچکتر را به محصول چرمی نزدیکتر کرد.
نور هارد
نور هارد اساساً نقطه مقابل آنچه است که در بالا گفته شد. نور هارد همانطور که از اسمش برمیآید نور غیر نرمی را به سوژه میتاباند و سایههای شدیدتری را هم ایجاد میکند. این نور هنگامی حاصل میشود که از یک منبع نور کوچکتر -در قیاس با محصول چرمی- ساطع شده باشد، یا منبع نور بزرگی که با محصول فاصلهی زیادی دارد، تا حدی که کوچک محسوب شود.
نور دیفیوز شده (نوری که از کیفیت هارد آن کاسته شده) یا پخششده
کیفیت دیفیوز شدهی نور مانند نوری است که خورشید از پشت ابرها به زمین میتاباند. این نور از یک منبع نور منتمرکز ساطع شده اما توسط فضای اطراف بازتاب شده و اکنون به صورت یکسانتری نسبت به قبل پخش خواهد شد. این نور به شما سایههای نرمتری روی چرم خواهد داد.
شما حتی میتوانید به صورت طبیعی هم به این نور دست پیدا کنید. به طور مثال محصول چرمی خود را جلوی یک پنجرهی بزرگ بگذارید که نور خورشید را به داخل وارد میکند اما پردههای روشنی هم دارد که نور را از خود عبور میدهند. منبع این نور مستقیم است اما هنگامی که از میان پردهها عبور میکند، پخشتر به چرم تابانده خواهد شد.
زوایای مختلف برای عکاسی چرم و محو تنوع بافت و رنگ شدن
هر تغییر کوچک در زاویه دید، متریال چرم را به طور دیگری نشان میدهد و رنگهای آن را متفاوت میکند.
زاویه دید جلو و عقب
این زاویه دید معمولاً وقتی انجام میشود که مشغول عکاسی از یک لباس چرمی مانند کت یا بارانی باشیم. پسزمینه در این حالت معمولاً سفید یا روشن نگه داشته میشود. اما از آنجایی که عکس تبلیغاتی فراتر از صرف معرفی محصول است، بسته به خط داستانی و ایده، میتواند پسزمینههای تیره و دراماتیک دیگری هم داشته باشد. اما به هر جهت این مهم است که آن کت یا بارانی چرمی مشخص و واضح دیده شود. این عکس میتواند با زاویه دید بسته گرفته شود تا هرچه بیشتر توجه را به محصول جلب کند.
کادراژ کلوزآپ
در عکاسی از چرم، معمولاً وقتی کلوزآپ گرفته میشود که قصد عکاس توجه بیشتر روی نشان دادن بافت سفت و سخت چرم، لوگوها و مهرهای خورده شده روی چرم، دوخت چرم و سایر نشانهها باشد. این کادراژ وقتی زیباتر خواهد شد که محصولات چرمی آنقدر اندازهی بالایی نداشته باشن. مانند کیف پول، کمربند یا ساعت.
شاتهایی که مختص بافت هستند
این شاتها در زیرگروه کلوز آپها تعریف میشوند اما به صورت اختصاصی روی بافت چرم متمرکز هستند. در عکاسی چرم شاتهای مربوط به بافت مهم هستند، چرا که زیبایی چرم را نمایان میکنند. نور و زاویه در اینجا بر هدف ثبت جزئیات چرم متمرکز هستند. میتوان برای این کار از یک لنز ماکرو هم استفاه کرد.
تجهیزات پسزمینهی عکاسی چرم و محصولات چرمی
پلتفرم عکاسی به معنای محیطی است که عکاس برای عکس فراهم میکند: از پسزمینهای که چرم روی آن قرار میگیرد گرفته تا اشیاء تزئینی. میتوان از جعبههای چوبی یا صندوقهای قدیمی روستیک برای القای حس طبیعی به مخاطب استفاده کرد. یا اینکه از یک پسزمینهی واضح و یکپارچه با رنگهای امروزی برای نشان دادن جنبهی حرفهای چرم در دنیای امروز کمک گرفت.
راهنماییهایی برای عکاسی از محصولات چرمی و چرم
- اگر از چرمهایی که به رنگ طبیعی و اصلی خودشان هستند -مانند قهوهای، عسلی، دارچینی، خردلی- عکاسی میکنید، پسزمینه را هم رنگی نزدیک به آنها -تیره و روستیک- در نظر بگیرید.
- برای محصولات چرمی با رنگهای غیر طبیعی مانند قرمز و آبی و … یا چرمهای اکلیلدار، پسزمینهی روشن یا حتی ترجیحاً سفید مناسبتر است.
- سعی کنید که بافت چرم را در عکاسی از دست ندهید. نه فقط برای چرمهایی که به اصطلاح دانه درشت هستند، بلکه برای آنهایی نیز که براق و نرم هستند و بافت بسیار ریزی دارند.
- مطمئن شوید که درخشش روی چرمی که در حال عکاسی از آن هستید بیشتر براق خوش ظاهر جلوه کند تا اینکه چشم را اذیت کند.
- از ادیت بیش از حد اجتناب کنید. شاید در رابطه با عکاسی چرم، خام ماندن بخشی از عکسها یک نکتهی مثبت محسوب شود.