استودیو عکاسی صنعتی ، یک فضای بزرگ است که از دو بخش اصلی تشکیل میشود. یکی بخش نگهداری تجهیزات و وسایل و رفت و آمد، و دیگری بخش اصلی عکاسی و صحنهپردازی آن. بخش دوم، پذیرای اجسامی با ابعاد مختلف است؛ به همین دلیل باید فضای بزرگی داشته باشد، با سقفی بلند. نه فقط برای جایگیری اجسام برای عکاسی، بلکه برای مانور دادن هنگام نورپردازی.
بخش عکاسی استودیو عکاسی صنعتی، یک قسمت خلوت، تمیز و خالی است، به این دلیل که اجسام و سوژهها در این قسمت قرار میگیرند تا عکاسی شوند. بر تمیز و خلوت بودن این قسمت تأکید میشود چون پسزمینهی اصلی سوژهها را تشکیل میدهد و هیچ شئ و لکهی مزاحمی نباید در پسزمینه حضور داشته باشد. این قسمت کاملاً سفید است و برای حفظ تمیزی سفیدی این قسمت از استودیو، افراد بدون کفش و یا با کاور کفش بر این قسمت قدم میگذارند تا لکهی کثیفی ایجاد نکنند. علاوه بر حفظ پاکیزگی رنگ سفید و بالا بردن عمر متریالهای استفاده شده، لکه ها و کثیفی ها در نورسنجی هنگام عکاسی صنعتی هم تأثیر میگذارند و باعث میشوند نورسنجی درست انجام نشود و عکس نوردهی درستی نداشته باشد.
تجهیزات استودیو عکاسی صنعتی
همانطور که گفته شد استودیو تخصصی عکاسی صنعتی از یک فضای بزرگ در دو بخش تعریف میشود. بخش اول که بخش نگهداری است، از طبقات و کمدهای متعدد، مانیتور و کامپیوتر، هاردهای متعدد و قسمتهای استراحت و نشیمن تشکیل شده است. درون این کمدها و طبقات، تجهیزات عکاسی تبلیغاتی و صنعتی مانند:
دوربینها، لنزها ، وسایل تمیزکننده، سهپایهها، نورسنجها، سکوها و چهارپایهها، رفلکتورها، رادیو تریگرها، وسایل کنترلکننده و شکل دهندهی نور، پایه بومها و پایه نورها، خیمههای نور، باطریها، شارژرها، گریپها، فیلترها، کارتهای حافظه، رم ریدرها یا کارتخوانها، شیشه، کاغذ کالک، مقوا، لامپ، نردبان و همچنین ریزترین ابزارها مانند انواع گیره و چسب جای داده شده اند.
تجهیزاتی که مربوط به بخش دوم یعنی قسمت عکاسی میشود، بیشتر شامل انواع فلاشهای متحرک پایهدار و ثابت، فونهای عکاسی یا پسزمینههای عکاسی تبلیغاتی در انواع رنگها، میزهای نور، سهپایههای صلیبی و سکوهای بزرگ برای قرارگیری وسایل است. این قسمت حاوی وسایل و ابزارهایی است که نمیتوانند جدا شده و درون کمد نگهداری شوند.
دسترسی به پریزهای متعدد و منطقی برق، یکی دیگر از لازمههای استودیوی تخصصی عکاسی است. درست است که سهراهیها و محافظهای برق برای چندگانه کردن یک پریز برق وجود دارند، اما استودیو عکاسی صنعتی جایی نیست که زمینی پر از سیمهای حساس و خطرناک داشته باشد. پر بودن زمین از سیم، هم برای سلامت عکاسان داخل استودیو خطرناک است و هم قطعاً برای سلامت ابزارها و وسایل نورپردازی. همچنین که اتفاقات میتوانند منجر به آسیبرسانی به سوژهی داخل استودیو شوند که وسیلهای امانتی در دست عکاسان است.
یکی دیگر از ابزارهای حیاتی در یک استودیو تخصصی عکاسی صنعتی، وجود لپتاپ یا کامپیوتر است. به این طریق، دوربین به وسیلهی یک کابل به مانیتور وصل میشود و برای عکاسان این امکان را مهیا میکند که عکس خود را در یک مانیتور بزرگ ببینند، آن را بررسی کنند و ایرادهای ریز آن را درآورند. مانیتور کوچک تعبیه شده روی دوربین، عکس گرفته شده را در همان لحظه نشان میدهد اما سایز کوچک آن جوابگوی جزئیات یک عکس دقیق صنعتی نیست. خیلی از مواقع یک عکس در ال سی دی دوربین راضیکننده و مطلوب نشان داده میشود اما همان عکس در یک مانتیور بزرگتر پر از اشکالات ریز است که به چشم نمیآمده است.
به خصوص که در اجسام و کالاهایی خاص، درست درآمدن نورها در نورپردازی اهمیت بالایی دارد و نتیجه دادن این نورپردازیهای موفق در مقیاس بزرگتر، بر اثر ردها و لکهها و تیرگی روشنیها مشخص میشود؛ بنابراین لازم است که حتی در مانیتور لپتاپ یا کامپیوتر هم عکس زوم شده و چندبرابر بزرگنمایی شود.
نورپردازی استودیو عکاسی صنعتی
نورپردازی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به این شکل انجام میشود که تعداد چراغ مشخصی، طبق آرایش مشخص شده و مناسبی برای سوژه، با میزان شدت تعیین شدهای به سوژه نور میدهند.
در یک استودیو تخصصی عکاسی صنعتی، یکی از قدرتمندترین ابزارها، ابزارهای نورپردازی است. به این شکل که برای فلاشها یا چراغها علاوه بر تمام امکانات دیگر، اتصالات مختلفی در نظر گرفته شده است. به طور مثال تعدادی از فلاشها از سقف آویزان هستند و میتوانند روی یک ریل حرکت داشته باشند. این فلاشها در جای خود هم قابل چرخش هستند و به وسیلهی ریل آکاردئونی خود میتوانند کوتاه و بلند شده و به سوژه نزدیک یا از آن دور شوند. به این ترتیب نورپردازی سوژه از بالا بدون هیچ محدودیتی انجام میشود و برای اجسامی با ابعاد بزرگ مانند ماشین یا فرش، محدودیت ارتفاع پایهی نور وجود ندارد. چرا که سه پایههای نگهدارندهی فلاشهای استودیویی، در نهایت ارتفاع محدودی دارند، برای اجسام بزرگ مناسب نیستند و علاوه بر سختتر کردن کار عکاس احتمال زیاد نتیجهی دلخواه را نمیدهند. پس سقف بلند، یکی از لازمههای نورپردازی در استودیوی تخصصی عکاسی صنعتی است.
همچنین که در یک استودیوی تخصصی عکاسی صنعتی تعدادی از فلاشها با میزان انرژیهای مختلفی بر حسب ژول در دسترس هستند و مجموعهی فلاشهای متعددی را برای کارهای مختلف میسازند.
یکی دیگر از موارد اساسی برای استودیو عکاسی صنعتی، وجود فنها و پنکهها یا خنککنندهها برای جبران حرارت تولید شده توسط فلاشها است. عکاسی ممکن است چند ساعت طول بکشد و در این بین فلاشها داغ میشوند اما نیاز دارند که حرارت متعادل خود را داشته باشند به همین دلیل از پنکه و فن استفاده میشود.
دوربین استودیوی عکاسی صنعتی
اینکه دقیقاً یک استودیو عکاسی صنعتی به چه دوربینی احتیاج دارد در این بحث نمیگنجد. دوربین و نوع و فرمت و کیفتی آن، به طور مثال میتواند به اندازهی چاپ عکس نهایی بازگردد. اما نکتهی اصلی در مورد دوربین عکاسی در استودیوی عکاسی صنعتی، وجود دوربینهای متعدد است. تمام زیر و بم یک استودیوی عکاسی صنعتی به دوربین حاضر در آن وابسته است و هر اتفاقی که برای دوربین بیفتد کل کار لنگ شده و زیر سوال میرود. دوربینهای متعدد در مدلهای گوناگون میتوانند برای کارهای متنوعی استفاده شوند. یکی از دوربینها با لنز خود میتواند مختص کارهای ریز مانند ابزارهای اتصال و پیچ و مهرهها، یا محصولاتی مانند عطر و لوازم آرایشی باشد، و یکی از دوربینها با لنز به خصوص خود میتواند برای عکاسی از ماشین لباسشویی یا اجسام بزرگتر مثل خودرو یا حتی مکانهای وسیعتر مانند خود کارخانه مناسب باشد.
همانطور که اشاره شد، به هر دوربین در کنار لنز آن یک کاربرد دادیم. به این معنا که یکی از عوامل تأثیرگذار در عکس صنعتی نهایی، علاوه بر دوربین، لنز آن است. امکان عوض کردن لنز بر روی دوربین کاملاً مهیا است و این کار بدون مشکل انجام میشود، اما عوض کردن مدام لنز و به طور مثال ۱۵ بار در روز، میتواند در استهلاک لنز و دوربین مؤثر باشد. معمولاً در استودیوی عکاسی صنعتی این روند پیش گرفته میشود که هر بدنهی دوربین با مجموعه لنزهای مشخصی کار کند و مجموعهای به خصوص از لنزها روی بدنهای به خصوص بسته شوند. همچنین که یک استودیو عکاسی صنعتی باید انواع لنزها را با کاربریهای مختلف در خود داشته باشد تا بتواند انواع سفارشها را متناسب با نوع و اندازهی کالا یا محیط عکاسی مانند کارگاه یا نیروگاه انجام دهد.