ابزارهای نورپردازی عکاسی صنعتی
سادهترین ابزارهای شکل دهنده نور در نورپردازی عکاسی و علی الخصوص عکاسی صنعتی، کاسههای نور هستند که لامپ را در انتهای خود قرار میدهند و به این شکل جهت تابش نور و شدت آن را کنترل میکنند. با استفاده از این وسیله نور محدودتر و متمرکزتر شده و دهانهی باریکتر و محدودتری برای تابش دارد.
یکی دیگر از این ابزارهای ساده، اسنوت ها یا snoot هستند. اگر به نور روی صحنهی تئاتر دقت کرده باشید، احتمالاً متوجه شدهاید که بعضی مواقع فقط روی یکی از بازیگران به وسیلهی یک منبع نور متمرکز نور افتاده است. این نور روی این بازیگر، همان نوری است که به وسیلهی اسنوت روی یک محصول در حال عکاسی میافتد. اسنوت یک وسیلهی خرطومی مانند است که نور را از همه جهت محدود کرده و فقط یک دایرهی کوچک را برای عبور نور باز گذاشته است. به این شکل نور به صورت متمرکز و دایرهای فقط روی یک قسمت از سوژه یا حتی یک قسمت از پس زمینه میافتد. چنین نورپردازیهای دراماتیکی برای خیلی از عکس های تبلیغاتی تا به امروز استفاده شده است، یا برای روشن کردن پس زمینهی پشت محصول و یا برای روشن کردن خود آن.
ابزارهای دیگر تغییر دهندهی جهت نور، بارن دورها یا شیدرها هستند. این ابزارها که به دلیل شکل بصری خود یادآور در اصطبل هستند و به همین دلیل نام بارن دور را به خود گرفتهاند، جهت تابش نور را به یک سمت محدود میکنند. این ابزار از چهار صفحهی متحرک مشکی ساخته شده است که هرکدام از این صفحات میتوانند مسیر نور را از یک جهت مسدود کنند. در نتیجه یک قسمت از صحنهی عکاسی تیره و قسمتی دیگر روشن میشود.
ابزار شکل دهندهی کیفیت نور
یکی از ابزار محبوب برای عکاسی تبلیغاتی، سافت باکسها هستند که نور بسیار لطیف و نرمی را به سوژه میتابانند. چنین نوری برای عکسهای مد و فشن که بر روی پرترهها تمرکز دارد مناسب است. ابزار دیگری که همین کار را انجام میدهد، چتر نام دارد. به این شکل که یک نور نرم بازتاب شدهی دست دوم و سافت (soft) را به سوژه میرساند.
ابزار بعدی، گریدها یا grid هستند که معادل یک صفحهی شطرنجی در اشکال مختلف محسوب میشوند. این صفحات شطرنجی، بخشهای مثبت و منفیای از رنگ سیاه و نور میسازند و به این شکل به طور اتفاقی فقط برخی از قسمتهای سوژه را روشن کرده و برخی دیگر را تیرهتر باقی میگذارند. اما در عین حال این اختلاف نور آنقدری واضح نیست که به طور مثال روی پوست صورت سوژهی زنده خط و خطوط شطرنجی انداخته شود. نوع دیگر این وسیله، به دلیل ساختار صفحهی شطرنجی خود که یک شش ضلعی است، به گرید لانه زنبور معروف است. یکی دیگر از اعضای این خانواده، بیوتی دیش ها هستند که کاربرد بالایی در عکاسی پرتره و تبلیغات مد و فشن دارند و به دلیل نور تغییر دادهی مختص خود، چهرهی افراد را زیباتر نشان میدهند.
ابزار شکل دهندهی شدت نور
دیفیوزرها و رفلکتورها، وسیلههای تقریباً مستقل محسوب میشوند. این وسایل نورپردازی روی چراغ سوار نمیشوند و فقط در جهت و در مسیر تابش نور قرار میگیرند. دیفیوزر از شدت نور تابیده شده کم میکند و رفلکتور، مانند معنای اسم خود، نور را بازتاب میدهد.
ابزارهایی که تا اینجا از آنها صحبت شد، جزو ابزار کار و تجهیزات اصلی یک عکاس تبلیغاتی هستند، البته نه به این معنا که حضور همهی آنها نیاز باشد. اما مهمتر از این، دانش و تجربهی عکاس در درست درآوردن بازتابها، لکهها و خطوط نوری روی اجسام مورد عکاسی است.
القای حس در عکاسی صنعتی به وسیلهی نورپردازی
خیلی از مواقع برای شخصیت پردازی یک محصول در عکس صنعتی و داشتن یک حس به خصوص و انتقال آن به بیننده، از نورپردازی در عکاسی استفاده میشود.
فارغ از شکل کلی محصول، کیفیت، رنگ، برند آن و تمام عواملی که در شکل گیری حس و تصویر کلی مخاطب نسبت به محصول نقش دارند، خود نورپردازی هنگام عکاسی هم میتواند حس مورد نظر را تشدید کند یا تقلیل بدهد. به همین علت است که مشورت و گفت و گو بین عکاس تبلیغاتی و صاحب برند یک مسئلهی مهم است؛ تا ویژگیهای به خصوص محصول مورد تبلیغ برای عکاس کاملاً روشن شوند.
به طور مثال القای حس رازآلودگی، مرموز بودن، رویایی، قدرت و مواردی این چنینی میتواند به روشهای مختلفی به بیننده انتقال داده شود. رنگ سرمهای، بنفش، سرخابی، مشکی، آبی کاربنی میتوانند بیانگر چنین حسهایی باشند. یا اینکه اگر زاویهی دوربین نسبت به محصول طوری باشد که دوربین در پایین و محصول در بالا قرار گرفته باشد، محصول در منصب قدرت و در مرتبهای بالاتر از مخاطب است و نگاه مخاطب به آن نگاه بالا به پایین است. همچنین که نورپردازی از پشت، یا تاباندن نور خفیف به سوژه هنگام نورپردازی و روشن کردن محدود جزئیات مهم آن مانند نام و نشان محصول، میتواند همان حسهای گفته شده را به بیننده منتقل کند.
یا برای القای حس شادابی، جوانی، شفافی؛ علاوه بر رنگهای شاد و درخشانی مانند قرمز، زرد، سرخابی، از نورهای متعدد و قویتری استفاده میشود و به این شکل که این نورها تحت یک چینش و آرایش، همهی ابعاد و وجوه محصول را روشنتر، بدون هیچگونه ابهام و معما نشان دهند.
در آخر میشود گفت که نورپردازی حتی بدون هیچگونه ادیت گرافیکی و تصویرسازیها بعدی، و بدون پس زمینههای متفاوت و متنوع، میتواند به تنهایی عکس تبلیغاتی را خاص و محصول داخل آن را خواستنی جلوه دهد.