ایده پردازی غنی در عکسهای تبلیغاتی کیف و کفش
ایده پردازی درون عکاسی تبلیغاتی کیف و کفش به معنای فراتر رفتن از کادر ثابت با پس زمینه ی سفید درون عکسها است که آنها را به عکسی صنعتی تبدیل میکند تا اینکه بخواهد تبلیغاتی محسوب شود.
وقتی صحبت از عکاسی تبلیغاتی به میان می آید، یعنی باید شگردها و ایده های بسیاری را به کار گرفت تا محصول مورد عکاسی اطلاعاتی بیشتر از ظاهر خود بدهد. به این معنی که در یک عکس ساده از کفشی که در پس زمینه ی سفید گرفته شده است، صرفاً اطلاعات ظاهری کفش به بیننده منتقل می شوند، اما یک عکس تبلیغاتی می تواند در مورد کیفیت، ظاهر، کارکرد، دوام، راحتی و زیبایی کفش اغراق کرده و اطلاعاتی در مورد آن بدهد که درون عکس قبلی مشخص نیست. عکس قبلی نمی توانست در مورد طول عمر کفش یا راحتی کفش صحبت کند، اما عکس تبلیغاتی میتواند با شگردهای مختلفی مانند استفاده از تکتنیک لانگ اکسپوژر و نشان دادن رد کفش، سرعتی را که فرد میتواند با این کفش هنگام دویدن تجربه کند نمایش دهد.
به این شکل عکاس جایز است اطلاعاتی مازاد بر اطلاعات ظاهری محصول بدهد و حتی در آن اغراق کند.
برای سفارش عکاسی تبلیغاتی و مشاوره با ما در تماس باشید
روایت پردازی در عکاسی تبلیغاتی کیف و کفش
یکی از عوامل قدرتمندی که مخاطبان را به یک عکس تبلیغاتی حوزهی پوشاک ( Fashion Photography ) مانند کیف و کفش متصل میکند، روایت درون عکس ها است. جزئیات روایت درون عکس تبلیغاتی محصول می تواند با جزئیاتی از روایت دلخواه بیننده جایگزین شود، بنابراین او خود را مالک آنها دانسته و خود را به عنوان یکی از مصرف کنندگان آن کیف و کفش متصور می شود. چنین ارتباطی باعث میشود رغبت بیننده به خرید محصول افزایش پیدا کند.
این روایت میتواند واقعاً یک روایت دراماتیک باشد، یا خرده روایتهای کوچکتری که قابی محدود از استفاده و بهره مندی کیف یا کفش در زندگی را نشان می دهد. به این ترتیب عکاسی تبلیغاتی کیف و کفش می تواند به پروژهای بزرگتر تبدیل شود که به یک تیم نسبتاً بزرگ اعم از عکاس، کارگردان، مدلها، میکاپ آرتیست یا آرایشگر، طراح لباس و حتی همکاری با دیگر برندهای لباس یا اکسسوری نیاز دارد.
در این حالت عکس تبلیغاتی از کیف و کفش لزوماً محدود به یک عکس مدیوم شات یا کلوزآپ از محصول نمیشود و حتی می تواند در قالب عکسهایی تمام رخ از مدلهایی باشد که محصول را به دست گرفته اند یا به پا دارند. به این شکل محتوای افزوده به عکس، به این سؤالها پر و بال میدهد: مدل زنده چه نوع نگاهی باید داشته باشد تا متناسب با کیف و کفش باشد؟ کیف یا کفش برای چه استفادهای مناسب است؟
در این شکل از عکاسی تبلیغاتی، عکس تبلیغاتی میتواند به زمینه ی عکاسی هنری نزدیکتر شود و مخاطبان مختص به خود را درگیر کند. به این ترتیب باید در مورد این شکل از اجرای پروژه ی عکاسی تبلیغاتی با کارفرما به توافق رسید. به این معنی که باید اطلاعاتی در مورد جامعه ی هدف تولید کیف و کفی، قیمت آنها، رده بندی محصول، رده ی سنی مخاطبان، پلتفرم نمایش عکسها، فروشگاههایی که کیف یا کفش در آنها به فروش می رسد و موارد این چنینی که بیشتر به مصرف کنندگان باز می گردند بین کارفرما و عکاس رد و بدل شوند. ممکن است این شکل از انجام پروژه ی تبلیغاتی برای یک برند تولیدی اصلاً جواب ندهد؛ در عین حال که یک برند دیگر با این شکل از عکاسی دقیقاً روی نقطه ی علاقه و نیاز مخاطبان خود دست بگذارد.
جنسیت پردازی در عکاسی تبلیغاتی از کیف و کفش
یکی از موارد خیلی مهم دیگر در عکاسی از کیف و کفش مانند باقی عکس های تبلیغاتی، رساندن جنسیت واقعی محصول به مخاطب است. به طور مثال انواع مختلفی از متریال زیرشاخه ی چرم قرار میگیرند و عکسی از یک کفش با جنس نبوک باید با جیر و اشبالت و چرم طبیعی متفاوت باشد. در این بین متریالهای براق مانند ورنی کار را سختتر میکنند چون نور را به شکل شدیدتری انعکاس می دهند و عکاس باید علاوه بر نورپردازی خود محصول، انعکاسهای روی آن را هم کنترل کند. علاوه بر شدت نور بالای انعکاس یافته روی خود محصول که لکه های نوری شدید میسازد، ابزار داخل استودیو یا خود عکاس روی محصول منعکس می شوند و این نیز باید حذف شود.
در عکاسی تبلیغاتی چرم و محصولات چرمی البته رساندن جنس چرم طبیعی از چرم مصنوعی کار آسانی نیست و تقریباً نشدنی محسوب میشود، مگر اینکه از عوامل دیگری برای رساندن جنسیت محصول کمک گرفت:
فارغ از بحث جنسیت پردازی با نورپردازی، استفاده از عوامل دیگر نیز می توانند در پرداختن به جنسیت کیف یا کفش مؤثر باشند. به این شکل که برای کفشی از جنس چرم طبیعی، می توان از پس زمینه ها یا سطوح نگهدارنده ی چوبی، سنگهای نسبتاً بزرگ برای قرارگیری کفش یا عنصری از طبیعت کمک گرفت. طبیعتاً بیننده متوجه نیت عکاس میشود و میداند که می تواند به این چوبها یا عناصر طبیعی اعتماد کرده و جنس کفش را از چرم طبیعی بداند. در مقابل برای کیفی با چرم مصنوعی لازم و مناسب نیست که از متریال طبیعی استفاده شود تا حس طبیعت را القا کنند، یا حتی از متریال مصنوعی کمک گرفت تا حسی مصنوعی را منتقل کند. در این شرایط می شود از ایده های دیگری برای پر کردن کادر و خارج کردن آن از سادگی و برهنگی کمک گرفت.
عناصر تزئینی درون عکس تبلیغاتی
عنصر تزئینی می توانند هم صرفاً برای پر کردن فضای خالی و منفی درون کادر عکس حاضر باشند و هم می توانند از این مرحله فراتر رفته و معنایی به عکس اضافه کنند. احتمالاً عکسهایی تبلیغاتی از کیفهای زنانه را دیده باشید که کنار کیف لوازم آرایش یا شال و روسری یا حتی برگ پاییزی و میوهی درخت کاج و چنین اجسامی گذاشته باشند. خیلی از این اجسام ربط چندانی به محصول درون عکس ندارند. در عین حال می توان از این اجسام در مسیری مثبت تر و بامعنی تر در عکاسی تبلیغاتی بهره برد.
به این معنی که اگر بودجه ی کافی برای استخدام مدل های زنده و آرایشگر و طراح لباس و دیگر موارد وجود ندارد، می توان از اشیاء و طبیعت بیجان برای عکاسی کمک گرفت. اگر کفشی که قرار است از آن عکاسی شود کفش کوه و طبیعتگردی است، اگر واقعاً فرصت و امکانات عکاسی در طبیعت از آن نیست، می توانیم درون استودیو از وسایلی که یادآور طبیعت یا طبیعتگردی و کوهنوردی هستند استفاده کنیم. عصای کوهنوردی، چراغ پیشانی و وارد کردن گل و لای به چینش از مواردی هستند که می توانند روی کارکرد و هدف کفش تولید شده تشدید بگذارند و خریدار یا بیننده را در مورد هدف تولید این کفش مطئمن کنند. هرچند که ترکیب نور طبیعی خورشید درون طبیعت با نور فلاشهای دستی یا استودیویی یا حتی ساختن تمام اینها در استودیو، یک عکس تبلیغاتی قدرتمند میسازد و حرفهای بیشتری برای گفتن دارد.
به عنوان مثالی دیگر می توان به وسایلی اشاره کرد که داخل یا کنار کیف قرار میگیرند تا نشان دهند کیف به چه منظوری طراحی شده است. به این شکل مخاطب متوجه میشود که ابعاد کیف چقدر است، آیا کیف برای استفاده ی روزمره طراحی شده یا مناسب وسایل ریزی مانند کلید و لوازم آرایش است، یا یک کیف دستی مناسب تبلت و لپتاپ و دیگر اشیائی است که سر کار لازم می شوند.
گشتن به دنبال نقاط قوت شاخص محصول
در یک محصول به خصوص مانند کیف، ممکن است یک عامل به خصوص وجود داشته باشد که بیشتر از شکل یا طراحی کیف اهمیت داشته باشد، چیزی شبیه به بند کیف یا سگک آن و مواردی از این دست. به همین علت باید نقطه ی قوت کیف را شناخت و آن را در عکاسی تبلیغاتی برجسته کرد. برای نشان دادن بهتر دستهی کیف میتوان هم از ادیت و فوتوشاپ کمک گرفت و هم میتوان کیف ها را با نخ ماهیگیری که نامرئی است از جایی آویزان کرد. برجسته سازی و تأکید می تواند در مورد بافت به خصوص یک کیف نیز تکرار شود.
عکاسی تبلیغاتی، وامدار نشان دادن محصول در بهترین حالت خود
برای نشان دادن کیف و کفش به بهترین شکل خود، در اولین مرحله نیاز است که در ابتدا محصول بی عیب و نقصی را انتخاب کنید که هیچ ایراد و خط و خشی نداشته باشد، آن را تمیز کنید و در بهترین شکل در چینش کادر قرار دهید. به طور مثال یک کیف پر، از یک کیف خالی که تخت و دوبعدی به نظر میرسد خیلی جذابتر است. به این ترتیب کالایی را به مخاطب نشان دادهاید که ارزش خریدن دارد، حتی اگر محصول واقعی به این زیبایی و سالمی نباشد.
عکس تبلیغاتی فارغ از عکس صنعتی است و حرفهای بیشتری برای گفتن دارد. به همین علت از نبود یا منتشر نکردن اطلاعات کافی در عکس تبلیغاتی نترسید. این عکسها قرار است مکمل عکس های صنعتی ای باشند که در پس زمینه ی سفید برای انتشار در فروشگاه اینترنتی یا کاتالوگ گرفته می شوند. فرصت دادن اطلاعات کافی ظاهری در عکسهای صنعتی به محصول داده میشود، حال آنکه عکس تبلیغاتی محل ایده پردازی و ترغیب به خرید با شگردهای گوناگون است.