قدرت عکس تبلیغاتی لباس و پوشاک در فروش
برای تولید لباس یک برند، ماه ها انرژی، فکر و وقت و هزینه صرف شده تا کانسپت و اندیشهی کلی، به مرحلهی دیزاین و طراحی، و بعد به مرحلهی تولید و عرضه برسد. در نتیجه قرار نیست یک عکس تبلیغاتی از همان لباس، کل موارد گفته شده را بیارزش جلوه دهد، بلکه قرار است با عکاسی لباس تبلیغاتی اهمیتشان را برجستهتر کند.
برای مطمئن شدن از چنین مسیری، لازم است که عکاسی لباس با هدف تبلیغات را با برنامه ریزی مرحله به مرحله انجام داد. تصاویر در دنیای ما دارای ارزش و وزن بالای اجتماعی و تبلیغاتی هستند. به همین دلیل است که برنامه ریزی برای عکاسی تبلیغاتی یک برند تولیدکنندهی پوشاک، یکی از مهارتهایی شمرده میشود که هر بازاریاب و یا صاحب کسب و کاری مربوط به این حوزه لازم است داشته باشد.
یک عکس تبلیغاتی خوب از لباس، برای صفحات فروشگاه اینترنتی، شبکههای اجتماعی، بلاگها و مجلات مورد نیاز است و البته این قضیه ثابت شده است که عکسهای محصول حرفهای، به صورت قابل توجهی در میزان فروش تأثیر میگذارند.
اهمیت تفکر و برنامه ریزی در عکاسی لباس تجاری
عکاسی تبلیغاتی لباس و پوشاک هم، مانند هر عکاسی تبلیغاتی دیگری میتواند از یک روایت مادر یا سناریو، یک کانسپت پیروی کند و یا میتواند یک ایدهپردازی مختصرتر برای نمایش محصول صرف باشد. اما در هر صورت این تصمیم باید از روی آگاهی و بر اساس شرایط موجود گرفته شود، نه بر اساس سلیقهی احساسی. امروزه جوامع آنقدری از اطلاعات تصویری اشباع شدهاند که افراد به عکسهای تبلیغاتی بدون فکر واکنشی نشان ندهند.
بنابراین باید آگاهانهتر به سمت عکاسی تبلیغاتی از برند های لباس و پوشاک رفت. یکی از ابتداییترین این آگاهیها، آگاهی در مورد خود برند و خود محصولات است. هر تولیدکنندهای قوانین و چارچوبهای تولیدی فکری و عملی خود را دارد. همچنین اگر در بازار حاضر شده باشد که بماند و برنامههای طولانی مدتی داشته باشد، از اصول و آرمانهای ابتداییاش پیروی میکند.
آشنا شدن با آرمانها، اهداف، شرایط ساخته شدن برند، نحوهی کار، جایگاه تولیدکننده در بازار، حتی دستاوردهای برند تولید لباس تا به امروز، میتواند در شکلگیری ایدههای عکاسی برای عکاس تبلیغاتی مؤثر باشد. در کنار این جنس آگاهی ها، دانش خود عکاس و یا تیم ایدهپرداز و کارگردان و عکاس، ایدهی کلی عکس همراه با سناریو یا بدون آن را شکل میدهد.
سناریو در عکاسی تبلیغاتی لباس چیست؟
در یک سناریوی عکاسی تبلیغاتی، این پرسشها در نظر گرفته میشوند که عکس نهایی میخواهد جلوی چشم چه کسانی قرار بگیرد؟ چه حسی را منتقل کند؟ چه حسی را درون بیننده بیدار کند؟ چه کسانی را به خرید تشویق کند؟ چه ویژگیهایی را به عنوان ویژگیهای اصلی محصول معرفی کند؟ در چه مواقعی به کمک خریداران بیاید؟ چه نیازی را برطرف کند؟ در کجا نمایش داده شود؟ از طریق چه مجرایی به چشم بینندگان برسد؟
برای اینکه به چنین سوالاتی پاسخ داده شود، یک سناریو طراحی میشود تا همهی متغیرها بر اساس آن تعیین شوند و سوالهای احتمالی پیش رو هم با اولویت همین سناریو پاسخ داده شوند. این روایت دادههایی را دریافت میکند، به آنها شکل میدهد و نهایتاً در قالب عکس تبلیغاتی به نمایش درمیآورد.
محل انتشار عکاسی تبلیغاتی لباس و لزوم انطباق عکس با آن
عکسی که با رویکرد تبلیغات از لباس گرفته میشود، قطعاً قرار است در جایی نمایش داده شود. این محیط نمایشی ممکن است اصول و قواعد خود را داشته باشد و در این صورت عکس تبلیغاتی گرفته شده هم باید با همان قوانین تولید و عرضه شوند.
به طور مثال محیطی مثل اینستاگرام (Instagram)، که امروزه کاملاً به عنوان یک فروشگاه اینترنتی پذیرفته شده است، کادرهای خود را میطلبد. نسبت ۱:۱ مربع، یا ۴:۳، یا ۱۶:۹ کادر هایی هستند که برای اینستاگرام تعریف شدهاند و هر عکسی خارج از این نسبت، مجبور به کراپ است و بخشی از اطلاعات خود را از دست میدهد.
فارغ از کراپ شدن و از دست دادن اطلاعات پیکسلی عکس، که کراپی تخریبی است و کیفیت عکس را پایین میآورد، در ترکیب بندی و شاکلهی عکس تبلیغاتی هم مشکل به وجود میآید. عکس تبلیغاتی به خصوص اگر چینش شده باشد، بر اساس یک ترکیب بندی فکر شده و متعادل و متحد ساخته شده و کراپ کردن عکس، بخشی از ترکیب بندی را از بین میبرد.
به همین دلیل ابتدا باید مشخص کرد که عکس تبلیغاتی به هدف نمایش در چه رسانهای گرفته میشود. در این صورت پیشنهاد میشود هنگام عکاسی تبلیغاتی، با دوربین کادری بزرگتر از حالت عادی بست تا کراپ های مختلف بخشی از پس زمینه را برش بدهند نه اطلاعات اصلی چینش را.