عکاسی طبیعت بی جان چگونه تعریف میشود؟
عکاسی طبیعت بی جان، عکاسی از مواردی است که غیرجاندار محسوب میشوند و در زمره اشیاء و موجودات غیر زنده قرار میگیرند. انواع خوراکیها، ظروف، گلها و گیاهان، وسایل تزئینی، وسایل کاربردی مانند مبل و صندلی، چیزهایی هستند که جلوی دوربین قرار گرفته، چینش میشوند تا از آنها عکاسی شود. بنابراین یکی از سویههای قوی عکاسی طبیعت بیجان، سویه چیده شدن وسایل جلوی دوربین است. به این معنا که ترکیب بندی عکس و چینش اشیاء به دست عکاس انجام شده است.
نکته اساسی در عکاسی طبیعت بی جان ترکیب بندی اجسام و در نهایت ترکیب بندی عکس است. این ترکیب بندی است که در نهایت عکس طبیعت بیجان خوب یا نامطلوبی میسازد. در نهایت صحنه پیش رو، زمین بازی عکاس است تا نزدیکترین ترکیب بندی را به آنچه که در ذهن دارد پیاده کند.
بروز هنر و مهارت ؛ فراتر از ترکیب بندی
از آنجایی که عکاسی طبیعت بیجان چینش انواع موارد جلوی دوربین است و عکاس با چالشهای موجودات زنده روبرو نیست، هنر و مهارت خود را طور دیگری نشان میدهد. در حقیقت در این حالت از عکاسی شکار لحظه معنا نمیدهد، عکاس با یک موجود زنده پیچیده مواجه نیست که یا بخواهد آن را به سختی به شکلی خاص جلوی دروبین درآورد، یا بخواهد با او به عنوان یک انسان ارتباط برقرار کرده و پرترهای با حس و با معنی بگیرد. بنابراین نشان دادن هنر و حرفه عکاس در این شکل از عکاسی، معمولاً متوجه بعدهای دیگری جز خود چینش ترکیب بندی میشود. به طور مثال استفاده از دوربینهای به خصوص.
عکاسان حرفهای و محبوبی در جهان وجود دارند که از دوربینهای قطع بزرگ برای عکاسی طبیعت بیجان استفاده میکنند. دوربینهای قطع بزرگ کمک میکنند تا اصلاح پرسپکتیو انجام شود. به طور مثال اگر 2 ضلع یک میز به پرسپکتیو یک نقطهای رفته و به یکدیگر نزدیک میشوند، دوربین قطع بزرگ با صفحات متحرک خود کمک میکند تا این پرسپکتیو اصلاح شود و اضلاع دوباره موازی با هم قرار گیرند. از همین دوربین برای رسیدن به فوکوسهایی که با دوربینهای دیگر امکانپذیر نیست نیز استفاده میشود.
مورد بعدی در به رخ کشیدن مهارت عکاس در عکاسی طبیعت بی جان، در انتخاب خود وسایل است. به این معنا که عکاس چندین وسیله با چندین جنس را انتخاب میکند تا قدرت کنترل بازتابهای نور روی این اجسام را نشان دهد. به طور مثال در یک عکس، شیشه، استیل و مواد خوراکی کنار همدیگر عکاسی میشوند تا قدرت عکاس در جنسیت پردازی نمایان شود.
یا حتی در طول تاریخ عکاسی، عکاسی طبیعت بی جان از مواردی که در جاندار بودن آنها سؤال بوده نیز انجام شده است. در این حالت عکاسی طبیعت بیجان، سویه عکاسی مفهومی به خود میگیرد. به طور مثال عکاسی از سرهای بریده و جنازهها روی ظروف پذیرایی در کنار گلها و میوهها، که تحلیلهای روانشناختی از اثر را به دنبال دارد.
عکاسی طبیعت بی جان با رویکرد تبلیغاتی
یکی از جنبههای بسیار قدرتمند عکاسی طبیعت بیجان، استفادهی آن در تبلیغات است. عکاسی از هر شئای که برای فروش جلوی دوربین قرار بگیرد، به عکس هدفی عکاسی تبلیغاتی میدهد. بنابراین عکاسی از چیدمان یک اتاق نشیمن نیز در گروه عکاسی طبیعت بیجان میگنجد که هدفی تبلیغاتی دارد.
به طور مثال عکاسی از چینش یک اتاق نشیمن برای نشان دادن پرده تولید شده، در نهایت عکس طبیعت بی جان محسوب میشود چرا که وجهه تبلیغاتی آن در صورتی پررنگ خواهد بود که به طور کامل چینش شود. همچنین است عکاسی تبلیغاتی از بشقاب حاوی غذا یا گلهای آماده شده یک فروشگاه اینترنتی.
عکاسی طبیعت بی جان آرشیوی
یکی از کاربردهای عکاسی طبیعت بیجان، عکس برای بایگانی کردن و فروش است. به این معنا که این بار خود عکسی که حاوی طبیعت بیجان است به فروش میرسد. آرشیوهای عکسی وجود دارند که عکسهای خود را دستهبندی کردهاند و افراد میتوانند به اهداف مختلف از آنها استفاده کنند. اگر برای ارائهی خود دنبال یک عکس طبیعت بیجان از یک جسم -مانند جعبه رأی- گشتهاید و آن را درون ارائه خود استفاده کردهاید، شما هم به یکی از آرشیوهای عکس سرزدهاید. بارگذاری عکسهای این آرشیوها در اینترنت هم برای عکاس و هم برای سایت مبدأ سود رسانی دارد. بنابراین حتی عکسی از یک صحنه طبیعت بیجان میتواند سود رسان باشد. شاید بی معنی به نظر آید اما جهان به عکسهای متعددی از نیمکت درون پارک، لیوان قهوه، چراغ نفتی کنار دوربین عکاسی، تلفن بی سیم، ظرف حاوی نوشیدنی، یادداشتهای روی دیوار یا سیب در کنار پرتقال احتیاج دارد!