در کنار عکاسی تبلیغاتی از غذاها و مواد خوراکی ارائه شده توسط کافه یا رستوران، اجسام و موضوعات دیگری هم میتوانند در عکسهای گرفته شده از کافه یا رستوران باشند. در واقع می شود اینطور فکر کرد که مراجعان و مشتریان کافه و رستوران فقط برای خوردن آنجا نیستند و به اجسام، دکور، فضا و اتمسفر درون آنجا هم اهمیت میدهند.
عکاسی از نحوهی سرو غذا
بخشی از اعتبار به رستوران ها و کافه ها به نحوه ی سرو و ارائه است. از ظروف جالب توجه و زیبا گرفته تا روشهای سرو جدید و خاص. مثل سرو کردن نوشیدنیها با یخ خشک؛ که مدتی خیلی طولانی برای خیلی از افراد هیجانانگیز بود و یکی از دلایل مراجعه ی آنها به یک کافه یا رستوران خاص محسوب میشد. یا سرو کردن غذا روی تنور که این هم عملکردی مانند مثال قبل داشت.
اما در این بین باید به عکاسی و انتشار آن به عنوان روشی برای ارائه و پرزنت کردن خدمات و محصولات هر کسب و کاری مانند کافه و رستوران نگاه کرد. عکس های گرفته شده از همین نحوهی سرو کردن غذا است که درباره ی وجود چنین خدمتی به مخاطبان اطلاع میدهد و آنها را به مراجعه تشویق میکند.
برای سفارش عکاسی تبلیغاتی و مشاوره با ما در تماس باشید
عکاسی از کارکنان
شاید این نکته کمتر قابل توجه باشد که افراد دوست ندارند در جایی که غذاها و مواد خوراکیاش با عشق و علاقه درست نشده باشند غذایی میل کنند. در واقع شاید خود افراد هم به این موضوع به صورت خودآگاه پی نبرند. اما وقتی با عکسها و ویدئوهایی روبه رو میشوند که حرفه ای ترین باریستاها و آشپزها و کارمندان با حالتی دوستانه در یک کار گروهی مشغول به کار هستند، متوجه میشوند که اشتیاق بیشتری نسبت به محیط پیدا کرده اند و احتمالاً برای رفتن به آن کافه یا رستوران دقیقتر و جدیتر برنامه ریزی میکنند. چون گمان می کنند:
- کارمندان و آشپزها و کارگران به سلامت جسمی و روحی مشتریان خود اهمیت میدهند و در جبههی مشابه مشتری هستند، نه در مقابل آنها.
- همچنین تمام کارکنان درون مجموعه از کار کردن داخل آن راضی هستند چون مجموعه برای آنها محیط کاری مناسبی به وجود آورده؛ نه یک محیط طاقت فرسا. در نتیجه غذاها و مواد غذایی با علاقه درست شدهاند نه با بدگویی و نارضایتی و از سر تکلیف.
البته از آنجایی که عکاسی میتواند به عنوان یک رسانه در اختیار کافه یا رستوران باشد قطعاً مقداری حالات نمایشی و تصنعی درون چنین عکس هایی وجود دارد. اما تصور کنید خود شما مدیر اصلی یک کسب و کار این چنینی باشید و آنقدر به شرایط مطلوب داخل کافه یا رستوران اعتماد داشته باشید که به یک عکاس بگویید که به هر جایی که میخواهد میتواند سر بزند و در هر زمانی میتواند عکاسی کند. در این شرایط شما از عکسهای احتمالی نترسیدهاید و به کاری که در حال انجام آن هستید و البته کارکنانتان اطمینان دارید.
عکاسی از محیط کافه یا رستوران
بخشی از عکاسی از یک رستوران و کافه میتواند از خود محیط، دکور و معماری فضا باشد. از آنجایی که انتظار مراجعان از یک رستوران یا کافهی خصوصاً نوساز این است که به ابعاد مختلف محل خدمت رسانی خود اهمیت بدهند و جذابیت های بیشتری داشته باشند، توجه به معماری فضا و اهمیت دادن به داشتن یک تم مشخص در برنامهی کاری بسیاری از کافه رستوران های موفق است.
کافه و رستوران های تثبیت شده حتی اگر معماری جالبی نداشته باشند و حتی فضایی برای انتشار عکس های خود در نظر نگیرند باز هم همچنان مشتریان خود را حفظ میکنند؛ چون مشتریان و جامعه ی هدف به خصوص خود را دارند و این افراد به دلایل ارزشمند دیگری به آنجا میروند.
اما در عین حال تعداد زیادی از مشتریان و بازدیدکنندگان به دلیل عواملی جز خود صرف غذا به یک رستوران یا کافه مراجعه میکنند و این هم به دلیل عکاسی است که پیش از اینها از آن کافه یا رستوران دیده بودند. آنها مایل هستند دقیقاً همان چیزی را که درون عکس رستوران و کافه دیده بودند تجربه کنند و همچنین چیزی از کیفیات شخصی خود به آن بیافزایند.
برای همین یک عکاس که مشغول عکاسی رستوران و کافه است میتواند تمام این ابعاد را در پروژه ی خود جا بدهد.
عکاسی رستوران و کافه با نور طبیعی در محل
برای عکاسی از بسیاری از بشقاب های غذا و زیبا نشان دادن گارنیش و تزئینات آنها، میتوان از یک استودیوی تبلیغاتی کمک گرفت. اما گاهی اوقات هم فضای رستوران یا کافه میطلبد که عکاسی در نور طبیعی و فضای خود محل انجام شود، با نور خورشید و در فضای باز یا سربسته ی محل.
در چنین شرایطی عکاس نمیتواند کنترل آنچنانای روی نور داشته باشد اما به وسیلهی وسایل شکل دهندهی نور میتواند نهایتاً نورپردازی مورد نظر خود را عملی کند. عکاس در این حالت باید با کیفیات نور خورشید در ساعات مختلف آشنا باشد و جهت تابش نور در ساعات مختلف روز را بشناسد. نور خورشید هم مانند هر نور دیگری میتواند سوژه را تغییر شکل دهد و نمای متفاوتی از آن ارائه دهد که در این صورت برای تغییر این نما و بهبود آن، باید جهت و مکان بشقاب را تغییر داد؛ چون در مقابل نور خورشید قابلیت تغییر نور وجود ندارد.
اما از طرفی دیگر این نوع عکاسی از مواد خوراکی داخل کافه یا رستوران جلوهای کاملاً طبیعی و غیر مصنوعی به آنها میدهد و احتمالاً حس قویتری را درون بیننده بیدار میکند.
در این بین باید در نظر گرفت که سایه های شدید روی بشقاب و لیوان داخل کافه، جلوهی بصری جالبی در عکس ندارند و خطوط سایه های تیزشان از لحاظ بصری کاملاً مشخص است. در مقابل باید تلاش کرد که نیم سایه ها و سایههای نرم به وجود آورد، به این شکل که دو مرحله سایه وجود داشته باشد: سایه ی تمام و نیمسایه.
استفاده از عناصر انسانی برای روایت یک داستان انسانی
برای اینکه فضای عکس کافه و رستوران فضای انسانی تری باشد و امکانات و روش های مختلفی برای برقراری ارتباط با بیننده داشته باشد می تواند از عناصر انسانی استفاده کند. این عناصر معرف حضور انسان در این فضا هستند. به عنوان مثال لپ تاپ، دفترچه، فندک، وسایل جزئی کودکانه و مواردی از این قبیل.
احتمالاً دیده اید که در معرفی کافه ها و رستورانها قید می شود که محیط آنجا بیشتر برای چه هدفی مناسبتر است. آیا محیط خانوادگی است؟ یا برای قرارهای دونفره مناسب است؟ یا محیط آرام آن پذیرای قرارهای کاری است و امکان کار و درس خواندن را فراهم میکند؟
حضور عناصر انسانی قید شده میتوانند بیانگر چنین هدفی باشند و بیشتر در خاطر افراد بمانند. حتی از آنجایی که حافظه ی تصویری خیلی از افراد قویتر عمل میکند، یک عکس به خصوص را بهتر به خاطر میسپارند تا بر اساس آن متناسب با هدف خود برای رفتن به کافه برنامه ریزی کنند. یا اینکه به همین ترتیب به عکس درون خاطرشان در مورد وجود اتاق سیگار یا نبود آن در یک کافه اعتماد میکنند.
به این شکل عکاسی رستوران و کافه میتواند یک روایتگری موجز در مورد هویت و امکانات خود داشته باشد و به مخاطبان نشان بدهد که آنها با چه نوع فضایی و چه امکاناتی روبه رو هستند و برای گذراندن زمان خود می توانند روی کدام کافه یا رستوران حساب کنند.