بلاگ

عکاسی مواد غذایی و نکات مهم آن

عکاسی مواد غذایی چگونه انجام می‌شود؟

استفاده جایگزین برای عکاسی از مواد غذایی و شگردهای مختص به آن

احتمالاً بیشترین چیزی که هنگام عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی نیازتان می­‌شود مواد جایگزین و غیر طبیعی برای جایگزین کردن مواد غذایی واقعی است، چون آن چیزی که قرار است جلوی دوربین قرار بگیرد صددرصد خوراکی و قابل خورد نیست!

یکی از دلایل این موضوع که از مواد مصنوعی و مواد دیگر به جای مواد خوراکی اصلی استفاده می­‌کنیم، مربوط به شرایط داخل استودیو و فطرت عکاسی تبلیغاتی است. استودیوی عکاسی یک محیط بسته با نورهای قوی است که کاملاً نور خود را روی محصول غذایی متمرکز کرده‌­اند، پس هر ماده­ی خوراکی‌­ای که باشد بعد از مدتی شکل خود را از دست می‌­دهد و حتی کم کم خراب و غیر قابل خوردن و حتی غیر قابل عکاسی می­‌شود.

گرمای نورهای فلاش­‌های استودیویی می‌­توانند روی شکل بسیاری از مواد غذایی تأثیر بگذارند. حتی اگر خوراکی­‌ها مانند بستنی یا نوشیدنی­‌های خنک هم به خاطر ماهیت خود عمر بالایی نداشته باشند، باز کیفیت به خصوص خود را از دست می­ دهند. همانطور که یک نوشیدنی یا یک غذای گرم در استودیو از دهن می­افتد، دیگر بخار نمی­ کند و معمولی به نظر می­رسد.

بنابراین باید به جای همه­ ی اینها به دنبال یک ماده­ ی جایگزین دیگر بود.

علاوه بر این، به عنوان نکته ­ی کلیدی دوم باید به یاد داسته باشید که مشغول عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی هستید تا مواد غذایی زیبا و اشتها برانیگز را نشان دهید و افراد را به دیدن آن ترغیب کنید، نه حتماً ترغیب به خرید محصول غذایی و نه حتی برای تراکت تبلیغاتی یک رستوران یا تولیدکننده­ ی مواد غذایی، بلکه حتی نگاه کردن به عکس، برای جایی مانند فروشگاه مواد غذایی یا سالن غذاخوری مدرسه.

به این ترتیب ماده ­ای که جلوی دوربین قرار می­گیرد باید زیبا و ایده ­آل باشد. فلفل دلمه­ه ای متعددی در فروشگاه وجود دارند اما عکاس آنی را انتخاب می­کند که فرم و شکل بسیار متناسب و عالی­ای دارد. همه­ی پن­کیک­ ها نرم و خواستنی هستند اما عکاس آنها را در بشقابی زیبا گذاشته، آنها را منظم روی هم می­چیند، میوه یا سیروپ به آن اضافه کرده، روی بشقاب گارنیش می ­کند و اجزای زیبایی مانند کارد و چنگال جالب توجه یا دستمال زیبایی کنار آن می­گذارد، چون قرار است جلوی دوربین قرار بگیرد و افرادی عکس آن را ببینند.

به طور خلاصه می ­توان گفت هرآنچه که قرار است از آن عکاسی شود باید در بهترین حالت خود به تصویر درآید. به همین دلیل، وقتی مواد غذایی حقیقی و رئال این بخش از نیاز عکاسی را ارضا نمی ­کنند، سراغ مواد مصنوعی و شگردهای عکاسی می ­رویم.

به عنوان مثال، حتما دیده‌­اید که شبنم­‌های روی لیوان نوشیدنی خنک پس از مدتی به قطره‌­های آبی تبدیل می ­شوند که به پایین لیوان سرازیر شده و جلوه‌­ی خنک لیوان را از بین می­ برند. برای جلوگیری از این اتفاق که خواه ناخواه در اثر گذر زمان اتفاق می ­افتد، به مقداری گلیسیرین مایع احتیاج است که درون مقدار مشخصی آب ریخته و حل زده شود. این محلول نهایتاً می­تواند روی لیوان اسپری شود تا شبنم­‌های آب را دوباره روی آن بسازد.

برای کف نوشیدنی ­های گازدار هم که بر اثر زمان از بین می­روند از کف مایع ظرفشویی کمک گرفته می­ شود.

به همین ترتیب است استفاده از:

  • مقطع ­های کوچکی از کارتن­ برای گذاشتن میان لایه­ های مختلف یک ساندویچ یا پنکیک­های داخل بشقاب و فاصله ­دادن به آنها؛ یا لایه ­های کیک اسفنجی که قرار است محل قرارگیری خامه باشند
  • روغن موتور به جای سیروپ­ های خوراکی
  • خلال دندان برای ثابت نگه داشتن محتوایت داخل یک ساندویچ
  • روغن گیاهی برای جلوه­ ی نیم پخت دادن به گوشت
  • فوم اصلاح به جای خامه ­ی فومی شکل
  • خمیر نشاسته و رنگ خوراکی به جای بستنی
  • مایع قهوه­ ای برای پخته نشان دادن مرغ و گوشت
  • قرار دادن کاسه­ ی کوچک­تر داخل غذایی مانند سوپ برای فرو نرفتن گارنیش روی غذا داخل آن
  • یخ خشک یا دود برای بخار مواد غذایی داغ
  • یخ پلاستیکی به جای یخ واقعی
  • موم آب شده به جای سس خوراکی
  • چسب مایع سفید به جای شیر و موارد دیگر.

برای عکاسی مواد غذایی چه تجهیزاتی باید داشت؟

علاوه بر یک دوربین فول فریم با لنز مناسب و سه ­پایه، تجهیزات عکاسی دیگر به تجهیزات نورپردازی مربوط می­ شوند. در کمترین حالت، یک فلاش استودیویی با یک لایت­ باکس سوار بر آن به علاوه­ ی یک دیفیوزر و همچنین یک رفلکتور کافی هستند و کار را به نتیجه می­رسانند.

سافت باکسی که پیش از این گفتیم، نور نرمی را به سوژه می­ تاباند و سایه­ های غلیظ و تند درست نمی ­کند، اما باز هم برای تلطیف این نور از دیفیوزر استفاده می­ کنیم تا حتی سایه­ های درون خود غذا در بشقاب هم از بین بروند. دیفیوزر یک لایه دیفیوزر دیگر به نور پشت لایت باکس اضافه می­کند. به طور مثال یک بشقاب حاوی پاستا یا ماکارونی طرح­دار، بین خود دانه­های ماکارونی هم سایه دارد، اما دیفیوزر اختلاف نوری بین نقاط تیره و روشن را خفیف­تر کرده و به این دلیل نور لطیف­تری به آن می­تاباند.

استفاده از رفکلتور هم برای جبران کمبود نور تابانده شده در سمت دیگر ماده ­ی غذایی است. رفلکتور همانطور که از اسمش برمی ­آید نور را بازتاب می­دهد، بنابراین می ­تواند در مواقعی که عکاسی با نور طبیعی انجام می­شود، برای جبران نور کم هم مفید عمل کند. رفلکتور زاویه ­دار به سمت بشقاب غذا، فضایی تقریباً شبیه به خیمه ­ی عکاسی ایجاد می­ کند و نور نرمی را به بشقاب می­ تاباند.

لنز عکاسی از مواد غذایی هم بهتر است نرمال یا تله باشد، چرا که دلیلی برای استفاده از لنزهای واید وجود ندارد. همچنین که بسته به سوژه­ ی عکاسی، برای افزایش تمرکز روی ماه­یت غذایی بهتر است از لنزهایی با دیافگرام‌­های پایین­تر استفاده شود تا پس‌­زمینه را تا جای ممکن محو و غیرفوکوس نشان دهد.

نقش وسایل پذیرایی جانبی درون چینش عکس مواد غذایی چیست؟

طبیعتاً بخشی از عکس مواد غذایی چینش آن است، چرا که ترکیب­‌بندی درون کادر فقط شامل خود ماده‌­ی غذایی نمی­‌شود و فضای خالی درون کادر نیز باید پر شود.

به همین علت فرم ظاهری و رنگ بشقاب­‌ها و موارد دیگری مانند شمعدان­ها، گلدان­ها، قاشق و چنگال، لیوان، دستمال­ها و سینی­‌ها اهمیت پیدا می­‌کند. بنابراین علاوه بر تجهیزاتی که تجهیزات فنی خود عکاسی محسوب می­شوند، لوازم سرو و پذیرایی هم مهم هستند، چون این موارد خواه ناخواه بخشی از دکور و فضای داخل عکس هستند.

بخشی از زیبایی یک غذا به نحوه­‌ی سرو و گارنیش روی آن بازمی­‌گردد. به همین علت عکاس مجبور است اگر در حال عکاسی از محصولی مانند مواد غذایی نیم­پز است، یک ظرف حاضر آماده از آن را جلوی دوربین بگذارد. حالتی هم هست که عکاسی تبلیغاتی از کافه و رستوران انجام می­‌شود. در این صورت این کار به عهد‌ه‌­ی خود رستوران یا کافه است و مسئولیتی متوجه عکاس نیست، مگر مشاوره­‌ی بصری.

عکاسی مواد غذایی

نورپردازی مواد غذایی باید چگونه باشد؟ دو دسته‌­بندی کلی برای عکاسی از مواد غذایی و نورپردازی آنها

اگر عکس مورد، یک ماده­‌ی غذایی بسته­‌بندی شده و کارخانه‌­ای باشد که فقط شکل بیرونی آن مد نظر است، مانند یک شیء به آن نگاه شده و به همان شکل هم نورپردازی می­‌شود. در این حالت فقط بسته­‌بندی خارجی محصول است که اهمیت دارد، به این معنا که بسته­‌بندی مانند یک کالای تبلیغی جلوی دوربین قرار می­گیرد و نیازی به وجود احساس یا رویکرد درون آن نیست.

اما اگر محتویات بسته­‌بندی نیز مهم بوده و نیاز باشد مواد خوراکی بدون بسته‌­بندی در حالت طبیعی خود عکاسی شود، نورپردازی شکل دیگری انجام می­‌شود. به طور مثال اگر آبمیوه‌­ای که محتویات درون همان بسته‌­بندی بود برای عکاسی انتخاب شده است، باید آن را به شکل دیگری ارائه داد و رنگ، ماهیت، غلظت و حتی جنسیت لیوانی را که آبمیوه درون آن عکاسی می­‌شود را لحاظ کرد.

چراغ‌­های متفاوتی برای عکاسی وجود دارند و یکی از آنها نور فلوئورسنت مهتابی با تناژی سرد و سبز یا آبی است. چنین نوری برای عکاسی از مواد غذایی که قرار است اشتهابرانگیز و طبیعی باشد مناسب نیست، چرا که حالتی مرده و رخمت انگیز ایجاد می‌­کند و حتی رنگ غذا را هم تغییر می­دهد. در عوض نورهای گرم و یا حتی نور طبیعی خورشید برای عکاسی از مواد غذایی مناسب هستند.

به طور مثال عکاسی از نان­ها بهتر است با نور طبیعی و نرمی شبیه به نور صبحگاهی یا حتی نور باانرژی خورشید هنگام ظهر عکاسی شود. این لزوماً به معنای قرار دادن نان و سبد نان زیر نور آفتاب ظهر نیست، چرا که عموماً نور ظهر به علت زاویه‌­ی عمود نور خوبی برای عکاسی نیست، اما منظور ساختن و شبیه­‌سازی چنین نوری در استودیو است. حتی در مواردی می­‌توان از نور خورشید در پس­‌زمینه­‌ی عکس در راستای روایت عکس استفاده کرد.

برای عکاسی تبلیغاتی از کافه و رستوران نه تنها اشکالی ندارد که از نور طبیعی داخل خود محیط استفاده کنید، بلکه بیننده‌­ی این عکس تبلیغاتی با محیط و فضای رستوران یا کافه آشنا شده و بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌­کند. خصوصاً که نور طبیعی برای همه همیشه پرطرفدار بوده است. مزیت دیگر این کار این است که فضای داخلی و میز­ها و معماری داخلی کافه هم وارد عکس می­شوند و این هم به خودی خود موردی است که به شناخت بیشتر مخاطبان و مشتریان کافه و رستوران به آنچه که قرار است با رفتن به آنجا با آن روبه‌­رو شوند می‌­افزاید.

در عکاسی مواد غذایی به دنبال سایه­‌های تند با لبه­‌های تیز و دراماتیک نیستیم. آنچه که بیشتر اهمیت دارد آرامش و سکون درون عکس است، که همان را به بیننده انتقال دهد، تا بیننده احساس کند می­تواند با تکیه به مزه و کیفیت غذا، هنگام صرف آن لحظه­‌های مثبت و خوشی را بگذراند، نه اینکه فقط به خوردن صرف تشویق شود. حتی رستوران‌­های فست فود هم با اینکه بر سرعت بالای خوردن مشتریان با رنگ­های اشتهاآور و هیجان‌­آور تأکیید دارند، اما از عکس­هایی که با نورهای ملایمی گرفته شده­‌اند استفاده می­‌کنند.

همچنین که در عکاسی از مواد غذایی لازم است همه چیز از محتویات درون غذا به بیننده نشان داده شود. بیننده لازم به سورپرایز ندارد و به اطلاعات ناقص و ناشفاف هم اعتماد نمی‌­کند. بنابراین در عکاسی مواد غذایی سعی بر استفاده از نرم­ترین نورها است تا ماده­‌ی غذایی را روشن و واضح و آرامش­‌بخش نشان دهد، نه اینکه بخواهد شخصیتی دراماتیک به غذا بدهد.

چند ایده برای عکاسی از مواد غذایی

  • نشان دادن مواد اولیه‌­ی محصول در کنار آن
  • روایت‌­پردازی در استفاده­‌ی محصول
  • استفاده از حرکت و فریز کردن ماده­‌ی غذایی یا نوشیدنی
  • چینش یک میز کامل کنار پیش‌­غذاها و خوراکی­‌های حاشیه ­ای مانند سس‌­ها، ترشی­ ها و شورها، نان و نوشیدنی متناسب با غذا
  • عکاسی از لحظه‌­ی آخر آماده شدن بشقاب، مانند آماده کردن گارنیش آن
  • استفاده از دکورهای نامرتبط به فضای آشپزخانه و رنگ­های تیره و رسمی و چینش مواد خوراکی مانند یک تابلوی طبیعت بی­جان دکوراتیو
  • استفاده از مکان صرف ماده­ی غذایی برای نشان دادن مناسب­ترین زمان صرف آن، به طور مثال نشان دادن زمان استراحت در استراحتگاه‌­های خانه و یا محیط کار
  • دخیل کردن محیط و معماری فضا در عکاسی از کافه و رستوران

و باید اشاره کرد که در نهایت این خلاقیت منحصر بفرد و عکاسانه­ی اید‌ه‌­پرداز است که می­‌تواند موارد بالا را به ایده‌­های عکاسی خلاقانه تبدیل کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید