ابزار شکل­ دهنده­ جهت نور در نورپردازی عکاسی صنعتی | آژانس تبلیغاتی ویزون

ابزار شکل­ دهنده­ جهت نور در نورپردازی عکاسی صنعتی

ابزار شکل­ دهنده­ جهت نور در نورپردازی عکاسی صنعتی

ساده‌­ترین ابزارهای شکل دهنده نور در نورپردازی عکاسی و علی الخصوص عکاسی صنعتی، کاسه­‌های نور هستند که لامپ را در انتهای خود قرار می­‌دهند و به این شکل جهت تابش نور و شدت آن را کنترل می‌کنند. با استفاده از این وسیله نور محدودتر و متمرکزتر شده و دهانه­‌ی باریک­‌تر و محدودتری برای تابش دارد.

یکی دیگر از این ابزارهای ساده، اسنوت­ ها یا snoot هستند. اگر به نور روی صحنه­‌ی تئاتر دقت کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که بعضی مواقع فقط روی یکی از بازیگران به وسیله­‌ی یک منبع نور متمرکز نور افتاده است. این نور روی این بازیگر، همان نوری است که به وسیله­‌ی اسنوت روی یک محصول در حال عکاسی می­‌افتد. اسنوت یک وسیله­‌ی خرطومی مانند است که نور را از همه جهت محدود کرده و فقط یک دایره­‌ی کوچک را برای عبور نور باز گذاشته است. به این شکل نور به صورت متمرکز و دایره‌­ای فقط روی یک قسمت از سوژه یا حتی یک قسمت از پس ­زمینه می‌­افتد. چنین نورپردازی‌­های دراماتیکی برای خیلی از عکس ­های تبلیغاتی تا به امروز استفاده شده است، یا برای روشن کردن پس­ زمینه­‌ی پشت محصول و یا برای روشن کردن خود آن.

ابزارهای دیگر تغییر دهنده­‌ی جهت نور، بارن دورها یا شیدرها هستند. این ابزارها که به دلیل شکل بصری خود یادآور در اصطبل هستند و به همین دلیل نام بارن دور را به خود گرفته‌اند، جهت تابش نور را به یک سمت محدود می‌­کنند. این ابزار از چهار صفحه­‌ی متحرک مشکی ساخته شده است که هرکدام از این صفحات می­‌توانند مسیر نور را از یک جهت مسدود کنند. در نتیجه یک قسمت از صحنه­‌ی عکاسی تیره و قسمتی دیگر روشن می­‌شود.

ابزار شکل ­دهنده­‌ی کیفیت نور

  • یکی از ابزار محبوب برای عکاسی تبلیغاتی، سافت باکس‌­ها هستند که نور بسیار لطیف و نرمی را به سوژه می‌­تابانند. چنین نوری برای عکس‌­های مد و فشن که بر روی پرتره‌­ها تمرکز دارد مناسب است. ابزار دیگری که همین کار را انجام می‌­دهد، چتر نام دارد. به این شکل که یک نور نرم بازتاب شده‌­ی دست دوم و سافت (soft) را به سوژه می­‌رساند.
  • ابزار بعدی، گریدها یا grid هستند که معادل یک صفحه­‌ی شطرنجی در اشکال مختلف محسوب می­‌شوند. این صفحات شطرنجی، بخش­های مثبت و منفی­‌ای از رنگ سیاه و نور می­‌سازند و به این شکل به طور اتفاقی فقط برخی از قسمت­‌های سوژه را روشن کرده و برخی دیگر را تیره‌­تر باقی می‌­گذارند. اما در عین حال این اختلاف نور آنقدری واضح نیست که به طور مثال روی پوست صورت سوژه‌­ی زنده خط و خطوط شطرنجی انداخته شود. نوع دیگر این وسیله، به دلیل ساختار صفحه­‌ی شطرنجی خود که یک شش ضلعی است، به گرید لانه زنبور معروف است. یکی دیگر از اعضای این خانواده­، بیوتی دیش­ ها هستند که کاربرد بالایی در عکاسی پرتره و تبلیغات مد و فشن دارند و به دلیل نور تغییر داده­‌ی مختص خود، چهره­‌ی افراد را زیباتر نشان می‌­دهند.

ابزار شکل­ دهنده‌­ی شدت نور

دیفیوزرها و رفلکتورها، وسیله­‌های تقریباً مستقل محسوب می­‌شوند. این وسایل نورپردازی روی چراغ سوار نمی‌­شوند و فقط در جهت و در مسیر تابش نور قرار می‌­گیرند. دیفیوزر از شدت نور تابیده شده کم می­‌کند و رفلکتور، مانند معنای اسم خود، نور را بازتاب می­‌دهد.

ابزارهایی که تا اینجا از آنها صحبت شد، جزو ابزار کار و تجهیزات اصلی یک عکاس تبلیغاتی هستند، البته نه به این معنا که حضور همه­‌ی آنها نیاز باشد. اما مهم‌­تر از این، دانش و تجربه‌­ی عکاس در درست درآوردن بازتاب­‌ها، لکه­‌ها و خطوط نوری روی اجسام مورد عکاسی است.

القای حس در عکاسی تبلیغاتی به وسیله­‌ی نورپردازی

خیلی از مواقع برای شخصیت­ پردازی یک محصول در عکس تبلیغاتی و داشتن یک حس به خصوص و انتقال آن به بیننده، از نورپردازی در عکاسی استفاده می­‌شود.

فارغ از شکل کلی محصول، کیفیت، رنگ، برند آن و تمام عواملی که در شکل ­گیری حس و تصویر کلی مخاطب نسبت به محصول نقش دارند، خود نورپردازی هنگام عکاسی هم می­‌تواند حس مورد نظر را تشدید کند یا تقلیل بدهد. به همین علت است که مشورت و گفت و گو بین عکاس تبلیغاتی و صاحب برند یک مسئله­‌ی مهم است؛ تا ویژگی­‌های به خصوص محصول مورد تبلیغ برای عکاس کاملاً روشن شوند.

به طور مثال القای حس رازآلودگی، مرموز بودن، رویایی، قدرت و مواردی این چنینی می­‌تواند به روش‌های مختلفی به بیننده انتقال داده شود. رنگ سرمه­‌ای، بنفش، سرخابی، مشکی، آبی کاربنی می­‌توانند بیانگر چنین حس‌­هایی باشند. یا اینکه اگر زاویه­‌ی دوربین نسبت به محصول طوری باشد که دوربین در پایین و محصول در بالا قرار گرفته باشد، محصول در منصب قدرت و در مرتبه­‌ای بالاتر از مخاطب است و نگاه مخاطب به آن نگاه بالا به پایین است. همچنین که نورپردازی از پشت، یا تاباندن نور خفیف به سوژه هنگام نورپردازی و روشن کردن محدود جزئیات مهم آن مانند نام و نشان محصول، می­‌تواند همان حس­‌های گفته شده را به بیننده منتقل کند.

یا برای القای حس شادابی، جوانی، شفافی؛ علاوه بر رنگ­‌های شاد و درخشانی مانند قرمز، زرد، سرخابی، از نورهای متعدد و قوی­‌تری استفاده می­‌شود و به این شکل که این نورها تحت یک چینش و آرایش، همه­‌ی ابعاد و وجوه محصول را روشن­‌تر، بدون هیچگونه ابهام و معما نشان دهند.

در آخر می­‌شود گفت که نورپردازی حتی بدون هیچ‌گونه ادیت گرافیکی و تصویرسازی‌­ها بعدی، و بدون پس زمینه­‌‎های متفاوت و متنوع، می­‌تواند به تنهایی عکس تبلیغاتی را خاص و محصول داخل آن را خواستنی جلوه دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید